Nieuws

Amersfoort wil meest fotogenieke stad worden

Amersfoort nationaal en internationaal onder toeristen positioneren als meest fotogenieke stad van Nederland. Dat is het plan van Stichting Citymarketing Regio Amersfoort.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, luidt het gezegde. “Helemaal als je de grens overgaat met de promotie van je stad en regio. Dan kun je het wel in tekst uitleggen, maar een beeld overtuigt veel sneller”, aldus citymarketeer Dennis Sille. Doel van het plan is om nog meer mensen te inspireren om een bezoek aan Amersfoort te brengen.

Amersfoort in trek bij bloggers

“Ik constateerde dat ik Amersfoort zelfs mooier vind dan Utrecht”, een uitspraak van Marte van de populaire blog Moderne Hippies. Bloggers, fotografen en toeristen struikelen over elkaar heen om net dát ene mooie shot van de Koppelpoort, Monnikendam of de Onze Lievevrouwetoren te maken. Al een paar jaar valt het op dat Amersfoort enorm in trek is bij bloggers, op social media en (inter)nationale websites. Foto’s van Amersfoort halen regelmatig meer dan 5.000 likes op Instagram, met uitschieters naar 30.000.

 

De citymarketingorganisatie wil met het plan ieder jaar meer mensen in eigen land en internationaal inspireren om een bezoek te brengen aan Amersfoort en de regio. Niet alleen op basis van prachtige foto’s van historische gebouwen, maar ook van de mensen die er wonen en werken. “Daarmee brengen we nog meer focus aan in het aantrekken van (inter)nationale toeristen, door in de zogeheten ‘customer journey’ duidelijk de nadruk te leggen op inspireren en dromen”, aldus Sille.

Een fotoroute

Sille: “Als je van meerdere mensen hoort dat Amersfoort prachtig is én je ziet het ook nog eens via verschillende platformen, dan neem je eerder het besluit om hier naar toe te komen. Dat is dan uiteindelijk weer goed voor de aanwas van nationale en internationale toeristen. Dat al die bezoekers weer foto’s van onze stad maken en posten is enorm belangrijk om te benadrukken.”

 

Na de lancering van de fotoroute, wordt binnenkort een vervolg gegeven aan de uitvoering van het plan. Inwoners en ondernemers kunnen hun bijdrage leveren door foto’s in te sturen via de website van de toeristische campagne Tijd voor Amersfoort of door een take-over te doen van het Instagramaccount (@tijdvooramersfoort, ca. 5.000 volgers) van de stad. Fotografen en bloggers worden gevraagd om hun kennis te delen over hun mooiste plekken en tips om bijvoorbeeld in het blauwe of gouden uur foto’s te maken van de stad en regio.

Deel dit artikel