Concept Brik winnaar van prijsvraag 'Fietsvriendelijke Wijk'

maandag 17 augustus 2009
timer 3 min
Het Haagse stedenbouwkundig ontwerpbureau Posad is met het concept Brik winnaar geworden van de openbare ideeënprijsvraag de 'Fietsvriendelijke Wijk' van de Fietsersbond.
Concept Brik winnaar van prijsvraag 'Fietsvriendelijke Wijk'

\"\"

Concept Brik winnaar van prijsvraag 'Fietsvriendelijke Wijk'

Het Haagse stedenbouwkundig ontwerpbureau Posad is met het concept Brik winnaar geworden van de openbare ideeënprijsvraag de 'Fietsvriendelijke Wijk' van de Fietsersbond.

De Fietsvriendelijke wijk


De opgave van de prijsvraag voor de Fietsvriendelijke Wijk had als hoofddoel het ontwikkelen van een wijk waarin de fiets het meest logische vervoermiddel is. Het concept Brik belichaamt het antwoord van Posad op de vraag hoe een nieuw fietsnetwerk en parkeersysteem bij kan dragen aan de herontwikkeling van een van de aandachtswijken van Nederland. De jury onder voorzitterschap van Elco Brinkman was unaniem enthousiast over de inzending die een groen fietsnetwerk combineert met een innovatieve multifunctionele benadering van het begrip fietsenstalling.

Aandachtswijk


De inzending van het ontwerpbureau richt zich op de Rotterdamse wijk Pendrecht. Pendrecht maakt onderdeel uit van de zuidelijke tuinsteden van Rotterdam. De wijk was bedoeld om bij te dragen aan een verbeterd leefmilieu voor de massa. Echter, vanaf 1990 zorgde de aanleg van de Erasmuslijn met eindstation Slinge ervoor dat veel voorzieningen zich naar het stadscentrum verplaatsten. De wijk werd hierdoor een betekenisloze plek tussen periferie en stad en stond onlangs op de tweede plaats van slechtste buurten van Nederland. Kenmerkend aan een probleemwijk zoals Pendrecht zijn onder andere een beperkte aanwezigheid van openbaar vervoer en een laag auto- en fietsbezit.

Fietsnetwerk


In het ontwerp van Posad levert het verbeteren van de fietsbereikbaarheid en het fietsgebruik gelijktijdig een bijdrage aan de oplossing van de hierboven beschreven problemen. De ondernemingszin binnen Pendrecht wordt daarin opgepakt als onderdeel binnen het fietsnetwerk. Het assenkruis van het ontwerp van de wijk, waar alle voorzieningen en scholen aan liggen, wordt versterkt. De groene kwaliteit van de singels wordt uitgebreid tot langgerekte arboretums waar ruimte is voor een echte fietsweg. De vervoers-as langs het wijkcentrum krijgt een duidelijk profiel met ruimte voor openbaar vervoer, fiets en auto. Samen binden ze de wijk en verbinden ze het met de regio.

De Brik


De fietsroute wordt gedragen, aangeduid, versterkt en aangevuld door Brikken. Een Brik staat op een as van het fietsennetwerk en biedt naast parkeerruimte ook plek aan een kleine economische functie. De bewaker zou een kleine krantenkiosk bij het station kunnen runnen, een fietsenmakerij of een groentewinkel met groente uit de tuinstad. De Brik voegt zo activiteiten en levendigheid toe aan een toch vaak monofunctionele aandachtswijk als Pendrecht. 's Ochtend opent de stalling, de stalen buitenkant van de Brik wordt opgetild en heeft openingen naar alle zijden. Avonds sluit de Brik en is het een robuust, vandalismebestendig lichtobject ter oriëntatie in de wijk.

Terug naar overzicht >>>