Eerste LED-verlichte rijksweg in Zeeland

dinsdag 9 november 2010
timer 3 min
Heijmans is in opdracht van RWS Zeeland begonnen met het vervangen van de bestaande verlichting voor nieuwe LED- verlichting op de N59 op de Grevelingendam ter hoogte van de kruising met de Philipsdam. Het is de eerste keer dat led-verlichting wordt toegepast langs een rijksweg.
Eerste LED-verlichte rijksweg in Zeeland

Eerste LED-verlichte rijksweg in Zeeland

Heijmans is in opdracht van RWS Zeeland begonnen met het vervangen van de bestaande verlichting voor nieuwe LED- verlichting op de N59 op de Grevelingendam ter hoogte van de kruising met de Philipsdam. Het is de eerste keer dat led-verlichting wordt toegepast langs een rijksweg.

Primeur


Op de Grevelingendam worden 55 lichtmasten geplaatst met in totaal 63 LED-armaturen. Hiermee heeft RWS Zeeland een primeur in Nederland voor het toepassen van LED-armaturen op een rijksweg. Rijkswaterstaat maakte de beslissing op het moment dat de masten aan vervanging toe waren en Heijmans Infra Management (HIM) LED-verlichting opnam in haar verbetervoorstel.


Zeker Duurzaam


Heijmans Infra Management (HIM) onderhoudt en beheert alle rijkswegen in Zeeland. RWS Zeeland stimuleert HIM om continue te zoeken naar innovatieve voorstellen voor verbetering van het areaal. De voorstellen worden gewogen op basis van aspecten als duurzaamheid, vermindering van de verkeershinder en verhoging van de veiligheid. In het kader van het verbetervoorstel ‘Zeker Duurzaam’ heeft Heijmans het initiatief genomen om de energiehuishouding van de elektrische installaties in kaart te brengen. Dit heeft geleid tot het voorstel voor vervanging van de verlichting op de N59 door LED.

Minder energieverbruik en CO2


De totaal 63 LED armaturen langs de N59 zijn van het type Speedstar LED van Philips. De LED-armaturen zijn zo ontworpen dat de LED lampen in de toekomst uitgewisseld kunnen worden waarmee extra energiebesparing gerealiseerd kan worden als er een nog betere lichtefficiëntie wordt bereikt. De LED’s zijn dimbaar. Tijdens de spits branden ze volop maar ze dimmen automatisch terug tijdens de rustige tijden in vijf stappen. Hierdoor wordt 38.6% minder energie verbruikt en de uitstoot van CO2 wordt met 54 procent verlaagd.


Minder onderhoud en lichtvervuiling


Daarbij gaan de LED’s langer mee in tegenstelling tot conventionele verlichting. De levensduur van LED lampen is langer dan van conventionele verlichting en het dimmen draagt extra bij aan de levensduur. Hierdoor is minder onderhoud nodig is. Ook voor de omgeving en het milieu heeft LED-verlichting voordelen. De armaturen kunnen het licht richten daar waar het nodig is. Hierdoor wordt alleen de weg verlicht en niet de hemel en de berm zodat er minder lichtvervuiling is.


Verkeersveilige verlichting en masten


De nieuwe LED-verlichting komt ook de verkeersveiligheid ten goede. Het witte LED-licht vergroot kleurherkenning en verhoogt de reactiesnelheid van de weggebruiker. De toegepaste aluminium lichtmasten in de botsklasse 100NE3 zijn botsvriendelijk. Sapa Pole Products heeft deze classificatie in 2008 behaald door de ontwikkeling van een gepatenteerd afschuifmechanisme. Eenvoudig gezegd zorgt dit systeem ervoor dat de lichtmast bij een botsing afschuift, waarbij de krachten op het voertuig en bij de inzittenden minimaal zijn. Sapa Poles zorgt in samenwerking met Climate Neutral Group voor complete compensatie van de CO2 die wordt uitgestoten die tijdens de productie van haar masten.

Terug naar overzicht >>>