KpVV: meer samenhang parkeren en ruimtelijke ordening nodig
Verlies lijden op parkeren
In de discussie over winkelleegstand en de dalende omzetten van winkeliers zijn de oplopende parkeertarieven vaak de boosdoener die het winkelplezier van de consument bederven. Tegenover de stijgende tarieven staat het gegeven dat steeds meer gemeenten verlies lijden op parkeren. Vooral parkeergarages staan vaker leeg en gemeenten springen niet langer automatisch bij om de exploitatietekorten te dekken.
Voldoende parkeerplaatsen in binnensteden
Minister Schultz van Haegen (VVD) signaleerde recentelijk nog dat het autogebruik in de steden de afgelopen jaren is afgenomen van 57 naar 47 procent. Het openbaar vervoer wint aan terrein. Behalve deze trend spelen ook andere factoren mee, zoals de afnemende bestedingen van consumenten als gevolg van de economische crisis, het gemeentelijk beleid om auto’s uit de binnensteden te weren en de sterke opkomst van de internetwinkels. Ook zijn er de afgelopen jaren steeds meer parkeergarages bijgebouwd. Feit blijft dat er meer dan ooit voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn in de binnensteden. Probleem is nog steeds dat er geen rendabele parkeergarages gebouwd kunnen worden die groot genoeg zijn om de piekmomenten op zaterdagmiddag op te vangen.
Lege parkeergarages voorkomen
De lege parkeergarages kunnen voorkomen worden door meer aandacht te geven aan de samenhang tussen ruimtelijke ordening en parkeren, zo blijkt uit een recent rapport van Kennispslatform Verkeer en Vervoer. Het is opmerkelijk dat na ruim 25 jaar beleid voor de compacte stad, de samenhang tussen beide terreinen niet sterk is. Veel gemeenten gebruiken bij het maken van plannen de parkeerkencijfers van CROW om de parkeerbehoefte te bepalen. Die kencijfers blijken echter niet op alle situaties een passend antwoord te geven. Bouwplannen komen soms niet van de grond vanwege de eis om parkeren volledig op de eigen ontwikkellocaties te realiseren. Die parkeerruimte is in sommige gevallen wel beschikbaar op straat of in parkeergarages. Maatwerk biedt dan uitkomst. Het KpVV-rapport bevat een handig stappenplan om tot een succesvol plan te komen
Attractieve winkelgebieden
Guido Scheerder, adviseur van Goudappel, betoogde onlangs dat parkeren een belangrijke factor is in de aantrekkingskracht van een winkelgebied. Toch moeten de winkeliers er in de eerste plaats zelf voor zorgen om attractief te zijn. En bij het parkeren gaat het niet alleen om de hoogte van tarieven, maar ook om het vinden van vrije parkeerplek en de loopafstand naar de winkels. Een goede analyse van de bezoekers en hun mobiliteitspatronen kan daarbij helpen. Ook een aantrekkelijke openbare ruimte draagt bij aan de toeloop van klanten.
Bron: Platform31
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De beweegvriendelijke openbare ruimte: sporten, ontmoeten en verbinden in een
4 dec om 09:32 uurNederland staat voor een uitdaging: hoe houden we onze openbare ruimte beweegvriendelijk, toegankelijk en…
Eenvoudiger evenementenbeheer in Bodegraven-Reeuwijk
28 nov om 09:00 uurIn de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is sinds kort een slimme oplossing in gebruik om stroomvoorzieningen op het…
Als rioolbeheerder bepaal jij hoe circulair de openbare ruimte wordt
26 nov om 08:00 uurGaat de straat open voor rioleringswerkzaamheden? Grijp deze kans om uitdagingen als circulariteit, de…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Slim en duurzaam schoffelen met stille kracht
14 nov om 08:53 uurDe openbare ruimte vraagt om slimme, duurzame en veelzijdige oplossingen. Met het Makita UX01G combisysteem,…
‘Meer aandacht voor optelsom bekende maatregelen kan sociale veiligheid verbeteren’
12 nov om 09:05 uurMet de actie ‘Wij eisen de nacht op’ vragen vrouwen aandacht voor de onveiligheid die ze ervaren. Michiel Meurs…
Hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
10 nov om 08:42 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…

