Minder sigarettenpeuken bij OV-haltes
Resultaten
Bij de pilot rond halte Leidschenveen is gekeken hoe het gedrag van bezoekers kan worden beïnvloed. Dit is onder meer gedaan door het verbeteren van de afvalvoorzieningen én de beleving op de halte. Inspelen op de beleving is belangrijk: uit eerder onderzoek is gebleken dat een aangename en minder anonieme omgeving tot ‘schoner’ gedrag leidt. Het gebied rond de halte is grondig gereinigd en de zes bestaande grijze afvalbakken zijn vervangen door acht fris uitziende gele bakken. Ook zijn er per perron twee sigarettenpeukvoorzieningen geplaatst.
De maatregelen hadden een positief effect op de reizigers. Het aantal rondslingerende peuken nam met minimaal 40 procent af – ook op langere termijn. Ook werd het belang van heldere afspraken tussen de beheerders duidelijk. Tijdens het onderzoek bleek dat de betrokken partijen onvoldoende inzicht hadden in wie voor welk deel van het station verantwoordelijk was voor de schoonmaak. Het vastleggen van dergelijke afspraken met alle betrokken partijen in de vorm van een convenant is dan ook één van de aanbevelingen die uit het onderzoek volgt.
Peukenproblematiek
Sinds het in 2007 afgekondigde rookverbod is het aantal peuken dat op straat achterblijft fors toegenomen. Jaarlijks gooien Nederlanders meer dan negen miljard peuken op straat, waarvan er ongeveer twee miljard langdurig blijven liggen. Eenmaal op straat beland, zijn peuken moeilijk te verwijderen – bijvoorbeeld omdat ze vast gaan zitten in de voegen van stoeptegels. Het kan jaren duren voordat de kunststof filters van sigarettenpeuken zijn vergaan. Hierdoor komen er veel schadelijke stoffen in de natuur terecht. Een peuk die in het water belandt, kan bijvoorbeeld wel tot acht liter water verontreinigen.
Weinig uniformiteit
Vooral rond OV-haltes en de voorpleinen van treinstations is de peukenproblematiek groot, zo blijkt uit de monitoring naar zwerfafval in Nederland die jaarlijks wordt uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur & Milieu en NederlandSchoon. Weinig uniformiteit in inrichting van rookvoorzieningen rond haltes en stations, blijkt een van de knelpunten te zijn. Vaak zijn de voorzieningen onopvallend en onlogisch geplaatst, en is het onduidelijk waar er wel of niet gerookt mag worden. Het succes van de pilot in Leidschenveen laat zien dat er wel degelijk oplossingen voor de peukenproblematiek zijn.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop
22 sep om 10:57 uurRotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden
18 sep om 10:54 uurDe fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…