Minder sigarettenpeuken bij OV-haltes
Resultaten
Bij de pilot rond halte Leidschenveen is gekeken hoe het gedrag van bezoekers kan worden beïnvloed. Dit is onder meer gedaan door het verbeteren van de afvalvoorzieningen én de beleving op de halte. Inspelen op de beleving is belangrijk: uit eerder onderzoek is gebleken dat een aangename en minder anonieme omgeving tot ‘schoner’ gedrag leidt. Het gebied rond de halte is grondig gereinigd en de zes bestaande grijze afvalbakken zijn vervangen door acht fris uitziende gele bakken. Ook zijn er per perron twee sigarettenpeukvoorzieningen geplaatst.
De maatregelen hadden een positief effect op de reizigers. Het aantal rondslingerende peuken nam met minimaal 40 procent af – ook op langere termijn. Ook werd het belang van heldere afspraken tussen de beheerders duidelijk. Tijdens het onderzoek bleek dat de betrokken partijen onvoldoende inzicht hadden in wie voor welk deel van het station verantwoordelijk was voor de schoonmaak. Het vastleggen van dergelijke afspraken met alle betrokken partijen in de vorm van een convenant is dan ook één van de aanbevelingen die uit het onderzoek volgt.
Peukenproblematiek
Sinds het in 2007 afgekondigde rookverbod is het aantal peuken dat op straat achterblijft fors toegenomen. Jaarlijks gooien Nederlanders meer dan negen miljard peuken op straat, waarvan er ongeveer twee miljard langdurig blijven liggen. Eenmaal op straat beland, zijn peuken moeilijk te verwijderen – bijvoorbeeld omdat ze vast gaan zitten in de voegen van stoeptegels. Het kan jaren duren voordat de kunststof filters van sigarettenpeuken zijn vergaan. Hierdoor komen er veel schadelijke stoffen in de natuur terecht. Een peuk die in het water belandt, kan bijvoorbeeld wel tot acht liter water verontreinigen.
Weinig uniformiteit
Vooral rond OV-haltes en de voorpleinen van treinstations is de peukenproblematiek groot, zo blijkt uit de monitoring naar zwerfafval in Nederland die jaarlijks wordt uitgevoerd door het ministerie van Infrastructuur & Milieu en NederlandSchoon. Weinig uniformiteit in inrichting van rookvoorzieningen rond haltes en stations, blijkt een van de knelpunten te zijn. Vaak zijn de voorzieningen onopvallend en onlogisch geplaatst, en is het onduidelijk waar er wel of niet gerookt mag worden. Het succes van de pilot in Leidschenveen laat zien dat er wel degelijk oplossingen voor de peukenproblematiek zijn.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel
29 jul om 09:00 uurNederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…
Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne
10 jul om 10:29 uurIn deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…
Eerste sessies MOVE24 bekend
30 jun om 10:54 uurSpelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…
Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres
25 jun om 14:28 uurTevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
5 jun om 08:00 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…
Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe
3 jun om 08:00 uurTraffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…