Nieuw reclamebeleid openbare ruimte Breda
Wethouder Bob Bergkamp: "Het gemeentelijk reclamebeleid was nogal versnipperd in verschillende beleidsdocumenten en verordeningen. Dat was lastig voor bestuurders en ondernemers en reclame-exploitanten. Met dit nieuwe reclamebeleid zorgen we voor kwaliteit en uitstraling in de buitenruimte, geven we duidelijke richtlijnen en vragen we een actieve rol van ondernemers en winkeliers".
Verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte
In het nieuwe reclamebeleid moet de openbare ruimte aantrekkelijk, herkenbaar, duurzaam en voor iedereen te gebruiken zijn. Reclame en winkeluitstallingen moeten in dit beeld passen en mogen nooit de toegankelijkheid beperken, in het bijzonder voor mindervaliden.
In de stad komen drie zones:
• Reclamezones, zoals hoofd- en verzamelwegen, bedrijventerreinen, horeca en winkelgebieden buiten de binnenstad;
• De historische binnenstad, waar reclame wordt toegestaan in winkelstraten en bij horeca-concentraties. Voorwaarde is dat de reclame aangepast is qua kleurgebruik, vormgeving en omvang aan het historisch karakter van de stad en het betreffende pand;
• Reclamearme zones, zoals woongebieden, natuur- en recreatiegebieden en beschermde stads en dorpsgezichten.
Vereenvoudiging regelgeving
Ondernemers hebben behoefte aan eenvoudige regels en vergunningprocedures om hun naam, product of dienst via buitenreclame aan de man te brengen. De gemeente wil met duidelijke en eenvoudige regels hieraan bijdragen en ook de kwaliteit daarbij in het oog houden. Dankzij de Wabo is de regelgeving voor gevelreclame al vereenvoudigd.
Eigen verantwoordelijkheid ondernemers
Ondernemers/winkeliers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor buitenreclame en de gemeente wil in winkelgebieden en op bedrijventerreinen convenanten gaan afsluiten met ondernemers over hoeveelheid, locatie en vormgeving van reclame. Doel is dat ondernemers elkaar ook actief gaan aanspreken op ongewenste reclame-uitingen.
Verhogen reclame-inkomsten
Recent is het aantal twee- en drievlaksborden in de stad teruggebracht van 200 naar 150, terwijl de reclame-inkomsten zijn verhoogd van € 75.000 per jaar naar €120.000 per jaar. De gemeente gaat nu ook kijken naar de contracten voor lichtmasten, billboards en de MUPI's om te zien of daar meer opbrengst uit gegenereerd kan worden.
Consultatie ondernemers en exploitanten
Het college legt dit concept-reclamebeleid nu ter consultatie voor aan onder meer ondernemers en reclame-exploitanten die actief zijn in Breda. Na deze consultatieronde stelt het college het nieuwe reclamebeleid vast en legt dat voor aan de gemeenteraad.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Toegankelijke fietspaden: ruimte voor verandering
5 aug om 08:26 uurDe fiets is de afgelopen tien jaar in vele opzichten veranderd. Waar vroeger de keuze vaak niet verder ging dan…
Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel
29 jul om 09:00 uurNederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…
Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne
10 jul om 10:29 uurIn deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…
Eerste sessies MOVE24 bekend
30 jun om 10:54 uurSpelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…
Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres
25 jun om 14:28 uurTevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…
Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam
17 jun om 15:25 uurNaar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…
Het onderschatte potentieel van schoolpleinen
5 jun om 08:00 uurSchoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…