Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

woensdag 22 december 2021
timer 3 min
Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels nagenoeg klaar. De meeste winkel- en kantoorpanden zijn in gebruik genomen en de tijd van tijdelijke looproutes langs de verschillende bouwfasen is voorbij. De niet direct in het zicht liggende stationshal is door de ontwikkeling van twee pleinen op niveau +1: het Stationsplein aan de Hoog Catherijne kant en het Stadsplateau aan de kant van het Stadskantoor beter zichtbaar geworden.

Deze druk bezochte openbare ruimte wordt beheerd door de gemeente Utrecht. De ov-terminal Utrecht Centraal is het grootste ov-knooppunt van Nederland. Dagelijks stappen er duizenden reizigers in de trein, bus of tram. Voor voetgangers zijn wel zeven verschillende looproutes van en naar de stationshal mogelijk, gericht op bestemmingen aan Jaarbeurszijde of de historische binnenstadszijde.

Vanwege winkelcentrum Hoog Catherijne dat als een buffer tussen de binnenstad en het station in ligt zijn deze looproutes niet heel vanzelfsprekend of zichtbaar. Bovendien moeten reizigers voor bus en tram altijd eerst naar de stationshal, om vandaar naar het juiste bus- of tramperron af te dalen. Om het gebied beter te ontsluiten heeft FromAtoB Public Design, in aansluiting op vooronderzoek door flowresulting en Janssen Imagineering, in opdracht van gemeente Utrecht bewegwijzering ontworpen.

Stationswijzer

Voor het gebied direct rondom Utrecht Centraal zijn stationswijzers ontworpen, grote borden waarop alle bekende bestemmingen zijn vermeld, inclusief de opstapplaatsen voor tram, bus en taxi. De in totaal 32 stationswijzers worden geplaatst op alle beslispunten op de looproutes van en naar de stationshal en vormen zo ‘stepping stones’ voor de gebruiker. Bij ongeveer de helft van de objecten wordt een stationsplattegrond of omgevingskaart toegevoegd. De wayfinding-borden en plattegronden worden doorgelicht zodat ze ook ’s avonds goed zichtbaar en leesbaar zijn.

bewegwijzering
De stationswijzers hebben een neutrale en tijdloze vormgeving. Voor de onbekende reiziger zullen ze faciliteren in oriëntatie en looproute, maar voor de bekende reiziger zullen ze mooi aansluiten bij de bestaande objecten in het stationsgebied. Inmiddels zijn de stationswijzers op maaiveld-niveau geplaatst, die op niveau +1 volgen begin 2022.

Handwijzer

In de binnenstad van Utrecht staan nu ongeveer 60 handwijzers die verwijzen naar bestemmingen in het centrum. De huidige handwijzers zijn toe aan vervanging, o.a. omdat er al jaren lang nauwelijks beheer op is uitgevoerd. Aansluitend op de stationswijzers is door FromAtoB een nieuwe handwijzer ontworpen. Deze nieuwe handwijzers passen door hun ingetogen karakter goed bij het historische karakter van de binnenstad, maar zijn beter leesbaar dan de huidige. Per bestemming wordt een apart bordje met één tekstregel gebruikt. De bordjes zijn t.b.v. het beheer individueel te vervangen. Bij alle bestemmingen wordt de looptijd in minuten vermeld. Dat helpt bezoekers om te kiezen voor het wandelen naar hun bestemming. Op de handwijzers worden hetzelfde lettertype en dezelfde pictogrammen gebruikt als op de stationswijzer.

De nieuwe handwijzers zullen medio 2022 worden geplaatst.

Meer artikelen met dit thema

Slim regenwaterbeheer in de stad: maatwerk op het terrein van Weberei Conrad in Lörrach

21 aug om 08:00 uur

Hoe vang je regenwater op in een volledig verhard stedelijk gebied, zonder het riool te overbelasten? Die vraag…

Lees verder »
descriptionArtikel

Praktische tips uit Gelderland voor circulaire vervanging bruggen

15 aug om 13:50 uur

De provincie Gelderland wil in 2050 volledig circulair zijn. Bij het vervangen van bruggen kiest de provincie…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: proefparkeervak in Hoorn

12 aug om 08:00 uur

Mark Deckers heeft als projectleider Circulaire Economie bij de gemeente Hoorn circulariteit en duurzaamheid…

Lees verder »
descriptionArtikel

Actualisering roadmaps duurzame infra: focus, concreter, afspraken maken

21 jul om 08:00 uur

Om als infrasector in 2030 en 2050 op de duurzame plek van bestemming aan te komen, zijn sinds 2020 door Rijk,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Groningen zet vol in op Warm Mix Asfalt: ‘Het is geen rocket science’

10 jul om 12:32 uur

Werken met Warm Mix Asfalt? ‘Ga het gewoon doen.’ Tot die conclusie komt de gemeente Groningen, dat Warm Mix…

Lees verder »
descriptionArtikel

Verkeersborden uit windturbineafval: revolutie in recycling

8 jul om 11:36 uur

De opwekking van duurzame energie groeit in hoog tempo, en dat is goed nieuws. Windmolens domineren steeds…

Lees verder »
flash_onNieuws

GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen

6 jun om 16:31 uur

Het GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »