Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

woensdag 22 december 2021
timer 3 min
Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels nagenoeg klaar. De meeste winkel- en kantoorpanden zijn in gebruik genomen en de tijd van tijdelijke looproutes langs de verschillende bouwfasen is voorbij. De niet direct in het zicht liggende stationshal is door de ontwikkeling van twee pleinen op niveau +1: het Stationsplein aan de Hoog Catherijne kant en het Stadsplateau aan de kant van het Stadskantoor beter zichtbaar geworden.

Deze druk bezochte openbare ruimte wordt beheerd door de gemeente Utrecht. De ov-terminal Utrecht Centraal is het grootste ov-knooppunt van Nederland. Dagelijks stappen er duizenden reizigers in de trein, bus of tram. Voor voetgangers zijn wel zeven verschillende looproutes van en naar de stationshal mogelijk, gericht op bestemmingen aan Jaarbeurszijde of de historische binnenstadszijde.

Vanwege winkelcentrum Hoog Catherijne dat als een buffer tussen de binnenstad en het station in ligt zijn deze looproutes niet heel vanzelfsprekend of zichtbaar. Bovendien moeten reizigers voor bus en tram altijd eerst naar de stationshal, om vandaar naar het juiste bus- of tramperron af te dalen. Om het gebied beter te ontsluiten heeft FromAtoB Public Design, in aansluiting op vooronderzoek door flowresulting en Janssen Imagineering, in opdracht van gemeente Utrecht bewegwijzering ontworpen.

Stationswijzer

Voor het gebied direct rondom Utrecht Centraal zijn stationswijzers ontworpen, grote borden waarop alle bekende bestemmingen zijn vermeld, inclusief de opstapplaatsen voor tram, bus en taxi. De in totaal 32 stationswijzers worden geplaatst op alle beslispunten op de looproutes van en naar de stationshal en vormen zo ‘stepping stones’ voor de gebruiker. Bij ongeveer de helft van de objecten wordt een stationsplattegrond of omgevingskaart toegevoegd. De wayfinding-borden en plattegronden worden doorgelicht zodat ze ook ’s avonds goed zichtbaar en leesbaar zijn.

bewegwijzering
De stationswijzers hebben een neutrale en tijdloze vormgeving. Voor de onbekende reiziger zullen ze faciliteren in oriëntatie en looproute, maar voor de bekende reiziger zullen ze mooi aansluiten bij de bestaande objecten in het stationsgebied. Inmiddels zijn de stationswijzers op maaiveld-niveau geplaatst, die op niveau +1 volgen begin 2022.

Handwijzer

In de binnenstad van Utrecht staan nu ongeveer 60 handwijzers die verwijzen naar bestemmingen in het centrum. De huidige handwijzers zijn toe aan vervanging, o.a. omdat er al jaren lang nauwelijks beheer op is uitgevoerd. Aansluitend op de stationswijzers is door FromAtoB een nieuwe handwijzer ontworpen. Deze nieuwe handwijzers passen door hun ingetogen karakter goed bij het historische karakter van de binnenstad, maar zijn beter leesbaar dan de huidige. Per bestemming wordt een apart bordje met één tekstregel gebruikt. De bordjes zijn t.b.v. het beheer individueel te vervangen. Bij alle bestemmingen wordt de looptijd in minuten vermeld. Dat helpt bezoekers om te kiezen voor het wandelen naar hun bestemming. Op de handwijzers worden hetzelfde lettertype en dezelfde pictogrammen gebruikt als op de stationswijzer.

De nieuwe handwijzers zullen medio 2022 worden geplaatst.

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Financiering fiets- en voetgangersbrug over het IJ rond

15 jul om 15:46 uur

De Vervoerregio en de gemeente Amsterdam gaan de Oostbrug over het IJ samen financieren en aanleggen. De komst…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technici Vialis verhelpen dagelijks tientallen storingen aan verkeerslichten

9 jul om 11:43 uur

Verkeerslichten zijn in het leven geroepen om de doorstroming in het verkeer te bevorderen en ervoor  te zorgen…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme steden, sterke goten

3 jul om 09:49 uur
In moderne stedelijke ontwikkeling, waar duurzame en innovatieve projecten vaak de aandacht trekken, is het goed…
Lees verder »
descriptionArtikel

Dijk van Westende getransformeerd in natuurlijke promenade

16 mei om 09:44 uur

Westende is een populaire Belgische badplaats in de provincie West-Vlaanderen. De kustwering was aan…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samen herstellen we de waterkringloop

8 apr om 09:25 uur
Hevige regenbuien en extreme droogte zorgen ervoor dat we steeds beter moeten nadenken over een klimaatbestendige…
Lees verder »

Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel

2 apr om 08:52 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen weer verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's…
Lees verder »
descriptionArtikel

Circulaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss

26 mrt om 08:49 uur

Het bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…

Lees verder »