Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

woensdag 22 december 2021
timer 3 min
Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels nagenoeg klaar. De meeste winkel- en kantoorpanden zijn in gebruik genomen en de tijd van tijdelijke looproutes langs de verschillende bouwfasen is voorbij. De niet direct in het zicht liggende stationshal is door de ontwikkeling van twee pleinen op niveau +1: het Stationsplein aan de Hoog Catherijne kant en het Stadsplateau aan de kant van het Stadskantoor beter zichtbaar geworden.

Deze druk bezochte openbare ruimte wordt beheerd door de gemeente Utrecht. De ov-terminal Utrecht Centraal is het grootste ov-knooppunt van Nederland. Dagelijks stappen er duizenden reizigers in de trein, bus of tram. Voor voetgangers zijn wel zeven verschillende looproutes van en naar de stationshal mogelijk, gericht op bestemmingen aan Jaarbeurszijde of de historische binnenstadszijde.

Vanwege winkelcentrum Hoog Catherijne dat als een buffer tussen de binnenstad en het station in ligt zijn deze looproutes niet heel vanzelfsprekend of zichtbaar. Bovendien moeten reizigers voor bus en tram altijd eerst naar de stationshal, om vandaar naar het juiste bus- of tramperron af te dalen. Om het gebied beter te ontsluiten heeft FromAtoB Public Design, in aansluiting op vooronderzoek door flowresulting en Janssen Imagineering, in opdracht van gemeente Utrecht bewegwijzering ontworpen.

Stationswijzer

Voor het gebied direct rondom Utrecht Centraal zijn stationswijzers ontworpen, grote borden waarop alle bekende bestemmingen zijn vermeld, inclusief de opstapplaatsen voor tram, bus en taxi. De in totaal 32 stationswijzers worden geplaatst op alle beslispunten op de looproutes van en naar de stationshal en vormen zo ‘stepping stones’ voor de gebruiker. Bij ongeveer de helft van de objecten wordt een stationsplattegrond of omgevingskaart toegevoegd. De wayfinding-borden en plattegronden worden doorgelicht zodat ze ook ’s avonds goed zichtbaar en leesbaar zijn.

bewegwijzering
De stationswijzers hebben een neutrale en tijdloze vormgeving. Voor de onbekende reiziger zullen ze faciliteren in oriëntatie en looproute, maar voor de bekende reiziger zullen ze mooi aansluiten bij de bestaande objecten in het stationsgebied. Inmiddels zijn de stationswijzers op maaiveld-niveau geplaatst, die op niveau +1 volgen begin 2022.

Handwijzer

In de binnenstad van Utrecht staan nu ongeveer 60 handwijzers die verwijzen naar bestemmingen in het centrum. De huidige handwijzers zijn toe aan vervanging, o.a. omdat er al jaren lang nauwelijks beheer op is uitgevoerd. Aansluitend op de stationswijzers is door FromAtoB een nieuwe handwijzer ontworpen. Deze nieuwe handwijzers passen door hun ingetogen karakter goed bij het historische karakter van de binnenstad, maar zijn beter leesbaar dan de huidige. Per bestemming wordt een apart bordje met één tekstregel gebruikt. De bordjes zijn t.b.v. het beheer individueel te vervangen. Bij alle bestemmingen wordt de looptijd in minuten vermeld. Dat helpt bezoekers om te kiezen voor het wandelen naar hun bestemming. Op de handwijzers worden hetzelfde lettertype en dezelfde pictogrammen gebruikt als op de stationswijzer.

De nieuwe handwijzers zullen medio 2022 worden geplaatst.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Veilige fietspaden dankzij de FietsFlex

24 sep om 15:12 uur
De huidige drukte op fietspaden vraagt om nieuwe oplossingen voor het gebruik van de palen. Hierop vooruitlopend…
Lees verder »
flash_onNieuws

Utrecht investeert in leefbare en levendige stad

21 sep om 16:22 uur
Utrecht gaat in 2023 46 miljoen euro extra uittrekken voor parken, sportplekken, fietsroutes en fietsenstallingen…
Lees verder »
flash_onNieuws

Klimaatneutraal en circulair beton in 2030

11 apr om 15:38 uurtimer2 min
Het Betonakkoord komt met een aanpak om de betonsector versneld te verduurzamen, die ook onderschreven wordt door…
Lees verder »
texturen inspirator
descriptionArtikel

Levensechte textures van bestrating met de Texturen Inspirator

28 mrt om 15:59 uur
De Texturen Inspirator van Struyk Verwo Infra is een handige tool voor ontwerpers om bestrating in verschillende…
Lees verder »
descriptionArtikel

Busstation in Almere krijgt 100 meter lange overkapping

10 dec 2021 timer2 min
Busstation ’t Oor in Almere krijgt in 2022 een in het oog springend 100 meter lange overkapping over de gehele…
Lees verder »
foto paavo
descriptionArtikel

Tekort aan openbare toiletten in de natuur

29 nov 2021
Er valt in Nederland nog veel winst te behalen op het aantal openbare toiletten. Uit onderzoek van de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Amsterdamse fietsers worden gewaarschuwd voor overstekende voetgangers

25 nov 2021 timer2 min
De gemeente Amsterdam gaat op de Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk gebruik maken van het Zebra-Safe systeem…
Lees verder »
descriptionArtikel

Bewust kiezen als het om duurzaamheid van bestratingsmaterialen gaat

19 nov 2021 timer2 min
Bij MBI hebben ze passie voor steen en beton. In hun beleid speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Duurzaamheid…
Lees verder »