Onderzoek economische waarde van de OR
Gebruik MKBA’s
Om als stad op internationaal niveau te kunnen concurreren met andere steden zijn zaken als aantrekkelijkheid en leefbaarheid tegenwoordig steeds vaker net zo doorslaggevend als de traditionele factoren als bereikbaarheid en economische diversiteit. Bij afwegingen rond investeringen in infrastructuur en openbare ruimte maken ambtenaren daarom steeds vaker gebruik van Maatschappelijke Kosten en Baten Analyses (MKBA’s).
Onderzoek waarde openbare ruimte
Om op dit gebied meer kennis te vergaren hebben Piet Rietveld (VU Amsterdam) en Fokko Kuik (gemeente Amsterdam) onderzoek gedaan naar de economische waarde van de openbare ruimte. Zij deden dit aan de hand van vijf relevante problemen en vraagstukken:
- Hoeveel blauw is er nodig in de stad?
- Wat is open ruimte waard binnen en buiten de stad?
- Hoeveel prioriteit moet worden gegeven aan het voorkomen van doorsnijding?
- Wat is het rendement van het bestrijden van verkeerslawaai?
- Wanneer is er reden tot spreiding van toeristische druk?
Groen in de stad
Uit het onderzoek kwamen een aantal opmerkelijke conclusies naar voren. Zo blijkt dat de introductie van groen in de stad voor een stedeling alleen economische waarde oplevert als deze zich op korte afstand (10-25 meter) van de directe woonomgeving bevindt. Ligt de groene ruimte of de speelplaats op een iets grotere afstand (meer dan 100 meter), dan zijn de effecten gering.
Tunnels voor economische waarde
Verder leert de studie dat de aanleg van tunnels van grote economische waarde kan zijn. Zowel het voorkomen van een doorsnijding van de openbare en/of groene ruimte als de afname van het verkeerslawaai leveren grote positieve effecten op. Een halvering van de verkeersdrukte op hoofdwegen leidt tot een stijging van de woningprijzen met 2%. Investeren in de vermindering van de toeristenoverlast blijkt echter relatief weinig zin te hebben. Stedelingen zijn bereid om slechts 1 euro per maand meer in huur te gaan betalen als de drukte zou verminderen.
Lees de volledige studie hier.
Bron: openbareruimte.nu
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen
24 apr om 08:46 uurDiane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…
Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin
16 apr om 12:10 uurOldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…
Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving
10 apr om 09:19 uurBewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…
Bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard verlicht met duurzame gelijkstroom
31 mrt om 10:18 uurNieuw-Reijerwaard zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de openbare ruimte door de verlichting…
Hoe koppelen gemeente én bewoners in Deventer het regenwater van het riool af?
26 mrt om 08:57 uurOngeveer zestig procent van de binnenstedelijke ruimte in Deventer is in particuliere handen. Om de stad…
Beweegvriendelijke openbare ruimte: van visie naar praktijk
21 mrt om 08:00 uurEen vader die met zijn kind een slingerpaadje neemt in plaats van de rechte stoep. Een groep jongeren die op…
Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief
20 mrt om 08:45 uurDoor waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…
Een groener dorpsplein als podium voor Geffen
19 mrt om 08:33 uurWe zien het meer en meer, versteende dorps- of stadspleinen die worden omgetoverd in een groene verblijfsruimte…