Onderzoek economische waarde van de OR

Gebruik MKBA’s
Om als stad op internationaal niveau te kunnen concurreren met andere steden zijn zaken als aantrekkelijkheid en leefbaarheid tegenwoordig steeds vaker net zo doorslaggevend als de traditionele factoren als bereikbaarheid en economische diversiteit. Bij afwegingen rond investeringen in infrastructuur en openbare ruimte maken ambtenaren daarom steeds vaker gebruik van Maatschappelijke Kosten en Baten Analyses (MKBA’s).
Onderzoek waarde openbare ruimte
Om op dit gebied meer kennis te vergaren hebben Piet Rietveld (VU Amsterdam) en Fokko Kuik (gemeente Amsterdam) onderzoek gedaan naar de economische waarde van de openbare ruimte. Zij deden dit aan de hand van vijf relevante problemen en vraagstukken:
- Hoeveel blauw is er nodig in de stad?
- Wat is open ruimte waard binnen en buiten de stad?
- Hoeveel prioriteit moet worden gegeven aan het voorkomen van doorsnijding?
- Wat is het rendement van het bestrijden van verkeerslawaai?
- Wanneer is er reden tot spreiding van toeristische druk?
Groen in de stad
Uit het onderzoek kwamen een aantal opmerkelijke conclusies naar voren. Zo blijkt dat de introductie van groen in de stad voor een stedeling alleen economische waarde oplevert als deze zich op korte afstand (10-25 meter) van de directe woonomgeving bevindt. Ligt de groene ruimte of de speelplaats op een iets grotere afstand (meer dan 100 meter), dan zijn de effecten gering.
Tunnels voor economische waarde
Verder leert de studie dat de aanleg van tunnels van grote economische waarde kan zijn. Zowel het voorkomen van een doorsnijding van de openbare en/of groene ruimte als de afname van het verkeerslawaai leveren grote positieve effecten op. Een halvering van de verkeersdrukte op hoofdwegen leidt tot een stijging van de woningprijzen met 2%. Investeren in de vermindering van de toeristenoverlast blijkt echter relatief weinig zin te hebben. Stedelingen zijn bereid om slechts 1 euro per maand meer in huur te gaan betalen als de drukte zou verminderen.
Lees de volledige studie hier.
Bron: openbareruimte.nu

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De beweegvriendelijke openbare ruimte: sporten, ontmoeten en verbinden in een
4 dec om 09:32 uurNederland staat voor een uitdaging: hoe houden we onze openbare ruimte beweegvriendelijk, toegankelijk en…
Eenvoudiger evenementenbeheer in Bodegraven-Reeuwijk
28 nov om 09:00 uurIn de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is sinds kort een slimme oplossing in gebruik om stroomvoorzieningen op het…
Als rioolbeheerder bepaal jij hoe circulair de openbare ruimte wordt
26 nov om 08:00 uurGaat de straat open voor rioleringswerkzaamheden? Grijp deze kans om uitdagingen als circulariteit, de…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Slim en duurzaam schoffelen met stille kracht
14 nov om 08:53 uurDe openbare ruimte vraagt om slimme, duurzame en veelzijdige oplossingen. Met het Makita UX01G combisysteem,…
‘Meer aandacht voor optelsom bekende maatregelen kan sociale veiligheid verbeteren’
12 nov om 09:05 uurMet de actie ‘Wij eisen de nacht op’ vragen vrouwen aandacht voor de onveiligheid die ze ervaren. Michiel Meurs…
Hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
10 nov om 08:42 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…
