Pilot: waardering gebruikers bepaalt vergoeding beheer en onderhoud openbare ruimte Loon op Zand

maandag 7 november 2016
timer 4 min
In Loop op Zand gaat een pilot draaien op het gebied van prestatiegericht beheer en onderhoud. VolkerWessels gaat vanaf 1 januari minimaal twee jaar het beheer en onderhoud uitvoeren in deze gemeente. De betaling van de werkzaamheden geschiedt op basis van de waardering van inwoners en bedrijven.

Onder de naam 'Incudem, burgergericht beheer' gaan de M.J. Oomen Groep en zusterbedrijf Gebr. van Kessel diverse werkzaamheden uitvoeren. “Wij geloven zo sterk in deze manier van samenwerken en onze expertise, dat wij onze betaling als leveranciers afhankelijk stellen van de waardering van de gebruiker”, aldus Peter van der Wee, algemeen directeur van de M.J. Oomen Groep.

 
App

"Hoe we de burgers gaan bevragen over hun oordeel over de openbare ruimte zijn we nog aan het bekijken", licht Freek Huijsmans van de M.J. Oomen Groep toe. "Maar zo goed als zeker is dat we een app gaan lanceren, waarmee we constant in verbinding zullen staan met burgers. We kunnen hiermee burgers bevragen en ze kunnen zelf hun mening ventileren. Hoe we zo veel mogelijk burgers gaan bereiken, daar moeten we onze strategie nog voor bepalen. Het kan zijn dat we willen gaan aansluiten bij bestaande groepen burgers of dat we vooraf zo breed mogelijk gaan communiceren en op die manier een grote groep aan ons binden."

 

Schoon, heel en velig zijn de uitgangspunten van de M.J. Oomen Groep. Maar hoe gaat het bedrijf om met sentimenten uit het verleden, hoe wordt gezorgd voor een objectief oordeel vanuit bewoners? "je hebt altijd te maken met zaken in de periferie die van invloed zijn op de beoordeling van de openbare ruimte", meent Huijsmans. "Maar wij zijn ervan overtuigd dat door het constante contact met de burgers én het volume van het aantal respondenten toch een objectief beeld onstaat."


Effecten van normering peilen

Hoewel 'schoon, heel en veilig' in het eerste jaar de uitganspunten zijn, wil de M.J. Oomen Groep wel gaan kijken hoe verschillende niveaus van beheer worden ervaren door de bewoners. In andere gemeenten is steeds vaker sprake van differentiatie tussen de verschillende wijken. "In jaar 1 gaan we echt uit van de geldende normen:, licht Huijsmans toe. "En zorgen we ervoor dat we de normen halen. We gaan wel de effecten van de normering peilen. Door bijvoorbeeld ergens in plaats van niveau B naar niveau A te gaan en vervolgens te meten of dat echt beter wordt beoordeeld. vanaf jaar 2 gaan we op basis van die ervaringen de normen zo veel mogelijk loslaten."


Inzicht in wat belangrijk is

“Ons doel is uiteindelijk toenemende burgertevredenheid en optimale betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij het beheer van de openbare ruimte”, vult Jacqueline Simon, integraal beleidsmedewerker Infra van de gemeente Loon op Zand aan. “De gemeente vindt het belangrijk dat de inwoners hun leefomgeving als prettig en veilig ervaren. Wat hiervoor moet gebeuren is echter niet altijd duidelijk. Ondanks inspanningen voor betere communicatie en burgerparticipatie merken we dat burgers niet tevreden zijn over het onderhoud van hun woonomgeving. Met deze pilot krijgen we inzicht in wat burgers dan wel belangrijk vinden en hoe we het beheer hierop kunnen aanpassen.”

 

Prestatiegericht onderhoud openbare ruimte

De pilot vloeit voort uit het plan ‘Prestatiegericht meerjarig beheer en onderhoud van de volledige openbare ruimte’ van de M.J. Oomen Groep van eind 2014. Van der Wee: “Uit onderzoek blijkt dat gemeenten steeds meer taken moeten uitvoeren, maar met minder mensen en een dalend budget. De kwaliteit van de openbare ruimte komt hiermee onder druk. Om deze uitdaging het hoofd te bieden is vernieuwend denken het devies, waarbij het samenwerken in netwerken van bedrijven, overheden en burgers steeds belangrijker wordt.”

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop

22 sep om 10:57 uur

Rotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

REstart, dé complete tool voor hergebruik

20 sep om 13:48 uur

Kleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact

18 sep om 13:37 uur

Winkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden

18 sep om 10:54 uur

De fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »