Richtlijnen toegankelijkheid herzien

vrijdag 14 september 2012
timer 2 min
De toegankelijkheidsrichtlijnen voor openbaar vervoer en openbare ruimte in het CROW Handboek Toegankelijkheid zijn vaak verouderd. CROW heeft daarom een werkgroep samengesteld voor een herziening van het CROW Handboek Toegankelijkheid.

Richtlijnen toegankelijkheid

Werkgroep herziening Handboek


Gemeenten voldoen niet eenvoudig aan het beeld van een toegankelijke openbare ruimte en openbaar vervoer waar iedereen gebruik van kan maken. Dit komt mede doordat de veelheid aan richtlijnen, die vaak zijn verouderd, en het gebrek aan afstemming en centrale regie hierin de toepassing ervan moeilijk maakt. Ook zijn gemeentelijke coördinatoren op het gebeid van de toegankelijkheid vaak maar voor een beperkte periode en beperkt budget aangesteld. Daarom heeft CROW een werkgroep samengesteld voor een herziening van het CROW Handboek Toegankelijkheid.

Inventarisatie van bestaande richtlijnen


Frans Heijnis, projectmanager Verkeer en Vervoer bij CROW en initiator van de herziening, licht toe: “Het vertrekpunt is een inventarisatie van de bestaande richtlijnen te maken, deze te toetsen op de actualiteit en te beoordelen op de toepasbaarheid. De nieuwe publicatie gaat bovendien verder dan een herziening van de richtlijnen an sich: er worden ook praktische handvatten aangereikt voor de wegbeheerder in de vorm van een methodiek of plan van aanpak voor een toegankelijke openbare ruimte en toegankelijk openbaar vervoer. Een afgeleide hiervan is het doel samenwerking te stimuleren tussen de fysieke sector (verkeer en openbare ruimte) en de sector welzijn binnen gemeenten. Uit gesprekken die we met gemeenten hebben gevoerd is namelijk gebleken dat toegankelijkheid vaak wordt opgevat als ‘technische’ toegankelijkheid, voor een mooi en kloppend ruimtelijk ontwerp. De mobiliteit en het daadwerkelijke gebruik lijkt vaak op de tweede plaats te komen. Ook wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen een basis afwegingskader voor de toepassing van richtlijnen en een dynamisch deel voor specifieke wensen en eisen.”  

Sectorale belangen overstijgen


In de CROW-werkgroep zijn veel partijen vertegenwoordigd die zich bezig houden met het onderwerp toegankelijkheid. Denk aan gemeenten (beleidsmedewerkers en uitvoerende diensten en wijk coördinatoren), provincies (OV-autoriteiten), vervoerders, ervaringsdeskundigen (gebruikers), adviesbureaus en leveranciers. De verwachting is dat de deskundigen in oktober voor het eerst aan tafel zitten. “De moeilijkheid hierbij is vooral de sectorale belangen te overstijgen en rekening te houden met de voornaamste doelgroep: de uiteindelijke gebruiker”, aldus Heijnis. “We moeten samen op zoek naar de grootste gemene deler.” Het streven is dat de publicatie in eind 2013 in de CROW-schappen ligt.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Circulair werken begint niet bij de afvalbak, maar aan de tekentafel

29 jul om 09:00 uur

Nederland heeft grote ambities: in 2050 moet onze economie volledig circulair zijn. De openbare ruimte speelt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Young professional in de openbare ruimte: Trevor Verberne

10 jul om 10:29 uur

In deze aflevering van onze rubriek Young Professional is het de beurt aan Trevor Verberne (31). Trevor is…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eerste sessies MOVE24 bekend

30 jun om 10:54 uur

Spelen, sporten, bewegen en ontmoeten zijn de pijlers van de tweede editie van MOVE24. Dit keer krijgt het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Succesvolle vierde editie Circulaire Openbare Ruimte Congres

25 jun om 14:28 uur

Tevredenheid alom op het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen verzamelden zich op 19 juni…

Lees verder »
descriptionArtikel

Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam

17 jun om 15:25 uur

Naar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het onderschatte potentieel van schoolpleinen

5 jun om 08:00 uur

Schoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »