Richtlijnen toegankelijkheid herzien

Werkgroep herziening Handboek
Gemeenten voldoen niet eenvoudig aan het beeld van een toegankelijke openbare ruimte en openbaar vervoer waar iedereen gebruik van kan maken. Dit komt mede doordat de veelheid aan richtlijnen, die vaak zijn verouderd, en het gebrek aan afstemming en centrale regie hierin de toepassing ervan moeilijk maakt. Ook zijn gemeentelijke coördinatoren op het gebeid van de toegankelijkheid vaak maar voor een beperkte periode en beperkt budget aangesteld. Daarom heeft CROW een werkgroep samengesteld voor een herziening van het CROW Handboek Toegankelijkheid.
Inventarisatie van bestaande richtlijnen
Frans Heijnis, projectmanager Verkeer en Vervoer bij CROW en initiator van de herziening, licht toe: “Het vertrekpunt is een inventarisatie van de bestaande richtlijnen te maken, deze te toetsen op de actualiteit en te beoordelen op de toepasbaarheid. De nieuwe publicatie gaat bovendien verder dan een herziening van de richtlijnen an sich: er worden ook praktische handvatten aangereikt voor de wegbeheerder in de vorm van een methodiek of plan van aanpak voor een toegankelijke openbare ruimte en toegankelijk openbaar vervoer. Een afgeleide hiervan is het doel samenwerking te stimuleren tussen de fysieke sector (verkeer en openbare ruimte) en de sector welzijn binnen gemeenten. Uit gesprekken die we met gemeenten hebben gevoerd is namelijk gebleken dat toegankelijkheid vaak wordt opgevat als ‘technische’ toegankelijkheid, voor een mooi en kloppend ruimtelijk ontwerp. De mobiliteit en het daadwerkelijke gebruik lijkt vaak op de tweede plaats te komen. Ook wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen een basis afwegingskader voor de toepassing van richtlijnen en een dynamisch deel voor specifieke wensen en eisen.”
Sectorale belangen overstijgen
In de CROW-werkgroep zijn veel partijen vertegenwoordigd die zich bezig houden met het onderwerp toegankelijkheid. Denk aan gemeenten (beleidsmedewerkers en uitvoerende diensten en wijk coördinatoren), provincies (OV-autoriteiten), vervoerders, ervaringsdeskundigen (gebruikers), adviesbureaus en leveranciers. De verwachting is dat de deskundigen in oktober voor het eerst aan tafel zitten. “De moeilijkheid hierbij is vooral de sectorale belangen te overstijgen en rekening te houden met de voornaamste doelgroep: de uiteindelijke gebruiker”, aldus Heijnis. “We moeten samen op zoek naar de grootste gemene deler.” Het streven is dat de publicatie in eind 2013 in de CROW-schappen ligt.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De beweegvriendelijke openbare ruimte: sporten, ontmoeten en verbinden in een
4 dec om 09:32 uurNederland staat voor een uitdaging: hoe houden we onze openbare ruimte beweegvriendelijk, toegankelijk en…
Eenvoudiger evenementenbeheer in Bodegraven-Reeuwijk
28 nov om 09:00 uurIn de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is sinds kort een slimme oplossing in gebruik om stroomvoorzieningen op het…
Als rioolbeheerder bepaal jij hoe circulair de openbare ruimte wordt
26 nov om 08:00 uurGaat de straat open voor rioleringswerkzaamheden? Grijp deze kans om uitdagingen als circulariteit, de…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Slim en duurzaam schoffelen met stille kracht
14 nov om 08:53 uurDe openbare ruimte vraagt om slimme, duurzame en veelzijdige oplossingen. Met het Makita UX01G combisysteem,…
‘Meer aandacht voor optelsom bekende maatregelen kan sociale veiligheid verbeteren’
12 nov om 09:05 uurMet de actie ‘Wij eisen de nacht op’ vragen vrouwen aandacht voor de onveiligheid die ze ervaren. Michiel Meurs…
Hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
10 nov om 08:42 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…
