Speciale abri's voor IJ-tram traject

zaterdag 23 april 2005
timer 2 min
In 1997 heeft npk industrial design van de gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de opdracht gekregen voor het ontwerp van de abri's, de bovenleidingmasten en de verlichting.
Speciale abri's voor IJ-tram traject

Speciale abri's voor IJ-tram traject

Speciale abri's voor IJ-tram traject

In 1997 heeft npk industrial design van de gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de opdracht gekregen voor het ontwerp van de abri's, de bovenleidingmasten en de verlichting voor het tracée van de Amsterdamse IJ-tram. Het project is nu na 8 jaar helemaal voltooid. De IJ-tram gaat vanaf 29 mei tussen het Centraal Station en de nieuwe woonwijk IJburg rijden..

De abri heeft een ruime lichtdoorlatende overkapping, gedragen door een portaalconstructie van staal en glas en is voorzien van geïntegreerde verlichting, windschermen en een informatievitrine met de dienstregeling van het GVB. Het ontwerp van alle elementen van de IJ-tram past qua vormgeving, kleur en materiaal zowel in de oude stad als in de nieuwe wijk IJburg. Het hek langs de rugzijde van de halte functioneert vanaf het begin van het perron als natuurlijke gidslijn. De positie van de overkapping is afgestemd op de instapdeur van de tram. In de glazen achterwand van de abri is een doorloop gerealiseerd, waardoor blinden en slechtzienden gemakkelijk en gelijkvloers de extra brede instapdeur van de tram weten te vinden. Voor de realisatie van het ontwerp van de bovenleidingmasten is nauw met het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) samengewerkt, aangezien de masten zowel de bovenleidingen als de verlichtingsarmaturen dragen Aan het begin van elk perron bevindt zich een informatiekolom die tevens functioneert als herkenbaar baken voor de halte. De tweede kolom halverwege het perron bevat een dynamisch display met digitale reizigersinformatie. Met behulp van een bedieningsknop - die ook is voorzien is van braille en extra grote letters - kan gesproken actuele reizigersinformatie worden verkregen. Vanwege de integrale toegankelijkheid en het comfort van de halte-indeling, mede door de grote bewegingsruimte voor de passagiers en de voorzieningen voor blinden, slechtzienden en minder validen, is dit ontwerp van de halte inrichting als voorbeeldproject te zien in het "Praktijkboek toegankelijkheid openbare ruimte, CROW publicatie 201".

Terug naar overzicht >>>