Wat begon als een klein onderhoudsproject is inmiddels uitgegroeid tot een indrukwekkende transformatie van de Amsteldijk in Amsterdam. De ooit drukke en stenige verkeersader heeft plaatsgemaakt voor een groene, veilige en klimaatvriendelijke stadsstraat, waarin voetgangers, fietsers en groen bomen centraal staan.
Nieuw leven met ruimte voor fietsers, voetgangers en klimaat

Amsteldijk - nieuwe situatie
“Vijf jaar geleden begonnen we met het idee om de fietspaden te verbeteren door ze iets te verbreden en de tegels door asfalt te vervangen”, vertelt Martin Nap, projectleider bij de gemeente Amsterdam. “Maar uiteindelijk dachten we: kunnen we niet méér doen? De stoep, parkeervakken en rijbaan bleken ook aan onderhoud toe en dit was de aanleiding om breder naar dit deel van de Amsteldijk te kijken. Dat leidde uiteindelijk tot een complete herinrichting.”
Van tweebaansweg naar leefstraat
Een van de meest ingrijpende keuzes was het terugbrengen van de rijbanen van twee naar één per richting. Dat gaf ruimte voor meer groen, bredere voet- en fietspadenpaden en hierdoor meer comfort voor voetgangers, fietsers, hardlopers en buurtbewoners. Ook het langsparkeren aan de gevelzijde werd opgeheven. “Hierdoor konden we een veel opener en aangenamer straatbeeld realiseren”, zegt Nap.
Aan de waterzijde werd het fietspad verlegd richting de rijbaan. Daardoor kon het oude fietspad worden samengevoegd met het trottoir, wat resulteerde in een royale wandelpromenade langs de Amstel. “Dat is nu echt een plek geworden waar mensen graag wandelen en verblijven.”
De rijbaan zelf werd aangepast aan het nieuwe karakter van de straat: de snelheid werd verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur en er werden verkeersdrempels aangebracht. Volgens Nap is het effect duidelijk merkbaar. “De leefbaarheid is enorm toegenomen. Mensen voelen zich veiliger en het is rustiger op straat.”
Aandacht voor klimaat en groen
De herinrichting past binnen de bredere stedelijke ambities van Amsterdam om de stad klimaatbestendiger en leefbaarder te maken. In totaal worden er 21 nieuwe bomen geplant; de helft is inmiddels geplant, de rest volgt in het najaar. Bovendien zijn er wadi’s aangelegd die regenwater opvangen bij hevige buien.
“De eerste afstroom van hemelwater komt nu in die wadi’s terecht”, legt Nap uit. “Pas als die vol zijn, stroomt het water over naar het riool. Dat ontlast het rioolstelsel en helpt wateroverlast te voorkomen.”
Ook de straatverlichting is vernieuwd. De masten zijn centraler boven de rijstroken geplaatst, wat zorgt voor een meer gelijkmatige verlichting van de weg. Daarnaast is aan de waterzijde een nieuw lichtnet aangelegd, met acht tot negen lichtmasten speciaal voor de voetgangers op de promenade.
Amsteldijk - oude situatie
Meer comfort en gemak
Naast bredere en geasfalteerde fietspaden zijn er zestig extra fietsnietjes geplaatst, waardoor er meer ruimte is voor het veilig stallen van fietsen. Ook zijn er laad- en losplekken aangewezen, zodat ondernemers en leveranciers goed uit de voeten kunnen zonder dat dit ten koste gaat van de openbare ruimte.
Een belangrijk verkeerskundig aspect was de heroverweging van een kruising waar eerder een VRI stond. Uit nieuwe berekeningen bleek dat deze niet langer nodig was. De oplossing: een compacte rotonde. “Dat maakt het verkeersbeeld overzichtelijker en prettiger, vooral voor fietsers”, aldus Nap.
Tevredenheid bij bewoners en gebruikers
Volgens Nap is de respons vanuit de buurt en van weggebruikers positief. “Iedereen geeft aan heel tevreden te zijn met de verbeteringen. We hebben geprobeerd de straat van een functionele verkeersroute te veranderen in een plek die uitnodigt tot verblijf. En dat is gelukt.” De herinrichting van de Amsteldijk staat daarmee model voor de manier waarop Amsterdam haar openbare ruimte wil inrichten: met ruimte voor de mens, aandacht voor groen en oog voor de toekomst.
Vergroenen met visie – stadsbrede aanpak
De herinrichting van de Amsteldijk past in het bredere beleid van de gemeente Amsterdam om ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en natuur in de stad. De stad wil straten klimaatadaptief inrichten met oplossingen zoals wadi’s en meer groen, en tegelijkertijd de leefomgeving verbeteren door minder autoverkeer, schonere lucht en veilige routes voor fietsers en voetgangers.
Ook elders in de stad worden soortgelijke ingrepen gedaan. Denk aan het autoluw maken van buurten, het transformeren van parkeerplaatsen naar verblijfsplekken en het vergroenen van versteende gebieden. Het doel: een stad waarin bewoners prettig kunnen wonen, werken en ontspannen, met meer schaduw, betere waterafvoer en minder hittestress.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Toegankelijke fietspaden: ruimte voor verandering
5 aug om 08:26 uurDe fiets is de afgelopen tien jaar in vele opzichten veranderd. Waar vroeger de keuze vaak niet verder ging dan…
Meer ruimte voor groen, ontspanning en sport in Utrechts Park Transwijk
17 jul om 12:00 uurMeer ruimte voor spelen, sporten en recreatie, nieuw parkmeubilair, herkenbare wandel- en fietspaden, een…
Water, historie en staal met stijl in ’t Gulden Land
10 jul om 08:00 uurIn het noorden van Helmond, ingeklemd tussen de oude en nieuwe Zuid-Willemsvaart en grenzend aan Aarle-Rixtel,…
Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin
15 mei om 13:03 uurNa aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…
Campusplein VU Amsterdam getransformeerd naar groene huiskamer
13 mei om 08:46 uurDe Vrije Universiteit Amsterdam (VU) is een van de grootste universiteiten van Nederland en is volledig…
Metamorfose Hofplein Rotterdam van start
11 apr om 13:51 uurMaandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…
Een fontein als blikvanger op het Stadsforum in Tilburg
4 apr om 08:36 uurOp het Stadsforum in Tilburg vormt een moderne fontein een levendig middelpunt van het vernieuwde plein. Het…