Zwolse verlichting hoofdinfrastructuur

maandag 26 februari 2007
timer 3 min
In 2005 stond Zwolle aan de vooravond van de uitbreiding en reconstructie van de hoofdinfrastructuur. Een project dat naar verwachting tot 2012 loopt. Het gaat om de aanleg van acht kilometer aan nieuwe wegen en vier kilometer te reconstrueren wegen, zowel op de binnenring als de buitenring.
Zwolse verlichting hoofdinfrastructuur

\"\"

Zwolse verlichting hoofdinfrastructuur

In 2005 stond Zwolle aan de vooravond van de uitbreiding en reconstructie van de hoofdinfrastructuur. Een project dat naar verwachting tot 2012 loopt. Het gaat om de aanleg van acht kilometer aan nieuwe wegen en vier kilometer te reconstrueren wegen, zowel op de binnenring als de buitenring.

'Het was een logisch moment om te beslissen of we de SOX-lampen, die we altijd gebruikten, zouden handhaven of op een ander type over zouden gaan', vertelt Hans Hollegien. Hij is bij de gemeente verantwoordelijk voor de verkeerskundige en verlichtingsontwerpen. Na een uitvoerige vergelijking, waarbij de NPR-norm als een van de uitgangspunten gold, koos Zwolle voor SON-lampen. 'Qua energieprestatie scoort de SOX nog steeds als beste, maar die lamp is min of meer uitontwikkeld. 'De SON heeft volgens hem meer toekomst en ontwikkelingsmogelijkheden – ook op het gebied van de energieprestatie

Rationele afweging
'De volgende vraag was: welke armaturen kiezen we?' Ook daarbij heeft de gemeente een gedegen selectieprocedure gevolgd om een rationele afweging mogelijk te maken. 'We werken voor openbare verlichting met drie vaste leveranciers en van elk hebben we een armatuur uitgezocht. Die hebben we beoordeeld op zaken als lichtniveau, dimbaarheid, prijs, onderhoud, gebruiksvriendelijkheid, design, hellingshoek en recyclebaarheid van de onderdelen. 'Een soortgelijke methodiek was kort ervoor ook in Engeland toegepast', vertelt Klaas Faber, bij Industria accountmanager voor de noordelijke provincies. 'Voor diverse grootschalige vervangingsprojecten. De methode heeft bewezen dat zo een objectieve afweging mogelijk is. Gevoel en persoonlijke voorkeuren worden uitgeschakeld.' De Arc van Industria kwam als beste uit de bus. Hollegien: 'Lichttechnisch waren de verschillen minimaal. Eén van de grote voordelen van de Arc was dat die meer mogelijkheden biedt bij het instellen van de hellingshoek. Dat was bij de afweging belangrijk omdat we ook bestaande masten gebruiken. Met negatieve hoeken kunnen we bijvoorbeeld ook vlakke glasplaten benutten.' Vlakke glasplaten worden onder meer gebruikt voor de openbare verlichting die aan de buitenrand van Vinex-locatie Stadshagen komt. Daar grenst de weg aan de polder en met de vlakke glasplaten straalt minder licht de polder in. Op andere locaties, zeker als er een fietspad parallel loopt aan de weg, worden gebogen afschermingen toegepast, legt Hollegien uit, zodat ook het fietspad verlicht wordt. 'Per straat bekijken we de opties.'

Ceintuurbaan
De eerste fase startte begin 2006. In totaal gaat het om 1000 tot 1200 Arc-armaturen. Die worden bij de nieuwe wegen bevestigd op masten van acht (langs de binnenring) en tien meter (buitenring). Voor de te herconstrueren wegen worden de bestaande, negen meter hoge masten gebruikt, want die staan er pas vijf jaar. Dat is bijvoorbeeld het geval op de Ceintuurbaan, die momenteel van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen wordt verbreed. 'Een andere locatie waarvan ik zelf ook erg trots ben op hoe de openbare verlichting uiteindelijk is geworden, is de Ringweg-Zuid', zegt Faber. 'Zoals op de nieuwe fietsbrug en op de rotonde, waar de Arc is gecombineerd met boogmasten. Dat geeft een erg mooie uitstraling'

Terug naar overzicht >>>