De Circulaire Materialenbank van het Ingenieursbureau (Stadsontwikkeling) geeft bouwmaterialen in Rotterdam een nieuw leven. Dat is goed voor het klimaat én de portemonnee.
Rotterdamse materialenbank: ‘We hergebruiken veel meer dan grond’
Nieuw is de Rotterdamse Materialenbank niet. Ruim dertig jaar geleden begon deze eerste Nederlandse grondstoffenbank al met het hergebruiken van grond uit de grond-, wegen- en waterbouwsector in de stad. Een paar jaar geleden kwam daar een nieuwe opgave bij: zorgen dat ook andere materialen hergebruikt worden. In 2050 wil Rotterdam namelijk volledig circulair zijn. Dat betekent: duurzamer produceren, minder kopen en bewuster materialen hergebruiken. Sindsdien is de grondbank omgedoopt tot Circulaire Materialenbank (CMB).
‘We willen dat alle restmaterialen van projecten in Rotterdam worden hergebruikt in de stad, zodat we niks meer hoeven weg te gooien. Zand was altijd al makkelijk te recyclen, maar klei was een ander verhaal’, vertelt Jamila Aissati, adviseur bij de CMB. ‘Dat werd gezien als een laagwaardige grondstof en gebruikten we voor bijvoorbeeld dijken en geluidswallen buiten Rotterdam. Nu willen we er méér mee. We zien het nu als grondstof. Aan zogenoemde materiaaltafels bedenken we hoe we dit soort materialen kunnen hergebruiken bij Rotterdamse projecten.’
Rioolbuizen
De materialenbank denkt niet alleen mee over het hergebruiken van grond of bagger, maar ook over andere materialen. Zoals rioolbuizen. Die gingen altijd rechtstreeks naar de breker. Daar werden ze in heel kleine stukjes gebroken, die we vervolgens gebruikten als fundering onder wegen. Jamila: ‘Maar liever breken we ze niet. In de Groene Poort langs de Landtong in Rozenburg zijn de afgedankte buizen onder water opgestapeld. Daar breken ze de golven van schepen. Ook ontstaat er zo een kunstrif dat goed is voor dieren en planten onder water.’
Matches
De CMB matcht vraag en aanbod van alle materialen. Dat vraagt om specifieke kennis en een goed netwerk. ‘Wij controleren aangeboden materialen op kwaliteit. Vervolgens zoeken we een project waar de materialen nodig zijn. Daar brengen we de grondstoffen heen. De klant hoeft dat niet zelf te doen.’ Klanten zijn vooral afdelingen van Stadsbeheer en Stadsontwikkeling. Daarnaast werkt de CMB samen met onder andere Rijkswaterstaat, gemeente Nissewaard, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, DCMR en Havenbedrijf. En die connecties komen goed van pas. Bijvoorbeeld toen de afdeling Mobiliteit van Stadsontwikkeling resthout zocht voor terrasvlonders. Die waren nodig in De Steilrand, een natuur- en recreatiegebied in Overschie, Schiebroek en Hillegersberg. ‘Zelf hebben we niet vaak hout. Maar het Havenbedrijf had het wel, waardoor we een mooie match konden maken’, zegt Jamila.
Geld besparen
Producten recyclen is goed voor het klimaat. Maar het scheelt ook geld. De aanbieder bespaart op onder meer afvoerkosten en de vrager op inkoopkosten. ‘Dat is een win-winsituatie. Klanten vragen steeds vaker om tweedehandsproducten, want bouwmaterialen zijn veel duurder geworden. Neem beton. Dat is het nieuwe goud. Het is hartstikke duur. Met hergebruik kun je kosten beperken.’
Een project waarbij veel geld is bespaard, is de Groeiberg Heerlijkheid. Die panoramaheuvel met uitzicht over Hoogvliet is aangelegd met grond van sloop- en nieuwbouwprojecten in Hoogvliet. De CMB heeft ervoor gezorgd dat die grond is hergebruikt. Dat heeft volgens Jamila miljoenen bespaard. Een recenter voorbeeld is de nieuwe gemeentelijke boomkwekerij aan de Fairoaksbaan in Overschie. Hier is van bagger vruchtbare bomengrond gemaakt waar de kwekerij bomen kan planten.
Timing
De CMB matcht alleen partijen als de timing klopt. Als de ene partij nu stenen heeft, maar de andere partij kan die pas later gebruiken, dan is er geen match. ‘Want we hebben helaas niet genoeg opslaglocaties. We kunnen nu alleen grond opslaan op de Teugeweg en Keileweg. Voor het opslaan van andere materialen hebben we meer ruimte nodig. Dat is lastig, want locaties zijn schaars. Maar als we circulair willen werken, zijn opslaglocaties een must. En als we echt alle materialen circulair willen gebruiken, dan moeten we daar ook bij de inkoop en aanbesteding al over nadenken.’
Bron: gemeente Rotterdam
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen
6 jun om 16:31 uurHet GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…
Circulair bouwen in praktijk bij brugvervanging in Gelderland
23 mei om 09:02 uurDe provincie Gelderland maakt werk van circulaire vervanging van bruggen. In Doornenburg is onlangs een fiets-…
Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton
21 mei om 08:32 uurHet aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…
Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin
15 mei om 13:03 uurNa aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…
Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit
8 apr om 09:31 uurIn 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…
Levy: ik was een hek en ben nu een fietsenrek
26 mrt om 09:32 uurOp de Nationale Klimaat Vakbeurs 2025, die plaatsvindt op 16 en 17 april in Expo Houten, presenteert Delta hun…
Speeltoestel in Haarlem krijgt tweede leven dankzij duurzame renovatie
6 mrt om 09:05 uurIn Haarlem is een innovatieve en circulaire aanpak toegepast om een speeltoestel op het Flevoplein een tweede…
Met een circulariteitsindex verduurzaamt Tilburg haar beheer van de openbare ruimte
4 mrt om 09:11 uurSnoeien zonder aanhanger? Bladeren niet opruimen maar laten liggen? Het zijn overwegingen die voortvloeien uit…