Adaptief beheer
U kent het vast wel. Hekjes voor een pad waaromheen allerlei sporen worden getrokken door fietsers die om de hekjes heen gaan om zo toch hun weg te kunnen vervolgen. Betekent dat dat het hekje niet voldoet? Of betekent dat dat er behoefte leeft om achter het hekje te fietsen en dat het pad daar blijkbaar toe uitnodigt? Zomaar een voorbeeld van anders kijken naar de openbare ruimte. Of neem een straat met een grote hoeveelheid aan bordjes. Er is een discrepantie tussen wat we willen zien en wat we in de werkelijkheid zien, omdat we ons aan de richtlijnen willen houden.
Er zijn momenteel drie ontwikkelingen gaande die invloed hebben op de inrichting en het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Ten eerste zijn we meer op zoek naar de menselijke maat. Daarnaast komt er meer focus op duurzaam en sociaal en tot slot komt er meer zelforganisatie vanuit de burger. Deze ontwikkelingen komen samen met de veranderingen die het beheer in de openbare ruimte heeft doorgemaakt. Ooit werd begonnen met traditioneel beheer. De gebruiker werd hierbij nauwelijks in ogenschouw genomen. Later veranderde dat enigszins, toen werd overgegaan op rationeel beheer. Daarbij werd gestreefd naar een technisch perfecte kwaliteit en de gemeente stuurde het gebruik van de openbare ruimte.
De laatste paar jaar wordt in steeds meer gemeenten asset management toegepast. Door het in ogen schouw nemen van prestaties, risico’s en kosten worden burgers en de markt al meer betrokken bij deze vorm van beheer. Kragten gaat nog een stap verder met adaptief beheer. Echt samen kijken en bepalen. In de praktijk betekent dat dat in het beginproces al keuzes worden gemaakt over wat gezamenlijk belangrijk wordt gevonden in de openbare ruimte. Dan wordt gekeken of die functie, het gebruik en de inrichting wel in overeenstemming zijn. Als dat het geval is gaan we het beheren en anders gaan we eerst op zoek naar andere mogelijkheden om de ruimte beter aan te sluiten bij het gebruik en de functie.. Hierdoor maak je ruimtes die aansluiten bij het gebruik. Maar daarvoor moet niet gekeken worden naar de afzonderlijke kleuren, maar naar het hele schilderij. Zo kijkt de gebruiker tenslotte ook.
Hierbij hoort een aantal kenmerken:
- Functionele eisen
- Maatwerk
- Gebruikers
- Object in omgeving
- Richtlijn als leidraad
- Vakmanschap als input
- Risicobeheersing
- Gedeelde verantwoordelijkheid
De gebruiker
Over het algemeen hanteert Kragten het idee ‘als de gebruiker tevreden is, dan is het goed’. Maar wie is dé gebruiker eigenlijk? Van Lingen stelt dat je het in de praktijk niet voor iedereen goed kunt doen. Ze gaat daarom op zoek naar de gemene deler, maar ook naar het combineren van gebruik in dezelfde ruimte. Hierbij is communicatie heel belangrijk.

Misschien niet zo bedoeld, maar blijkbaar wel gewenst
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop
22 sep om 10:57 uurRotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden
18 sep om 10:54 uurDe fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…