Gebiedsontwikkeling bij Roelofs: sleutel tot integraal werken

donderdag 25 juli 2024

Om gebieden toekomstbestendig te maken, gaan steeds meer gemeenten en projectontwikkelaars gebiedsgericht te werk. Met een integrale blik wordt gekeken naar de inrichting van de fysieke leefomgeving. Roelofs zet hier met de expertise gebiedsontwikkeling strategisch op in en ziet gebiedsontwikkeling als de sleutel tot integraal werken. Patrick Neijs en Tobias Strating van Roelofs vertellen hier meer over. 

Tekst: Manon van Ketwich 

“Het team gebiedsontwikkeling brengt alle expertises van Roelofs onder één paraplu samen”, stelt Patrick Neijs. Hij is onlangs begonnen bij het bedrijf dat het hoofdkantoor in het Overijsselse Den Ham heeft. “De expertise gebiedsontwikkeling heeft een coördinerende rol, het is de smeerolie van onze organisatie.” Collega Tobias Strating is werkzaam bij de expertise Energie & Milieu. “De duurzaamheidsclub”, zoals hij het zelf stelt. “Wij werken vanuit thema’s als energie, circulair en natuurinclusief en deze worden steeds belangrijker. Onze afdeling is naast de andere expertisegebieden een van de experts die binnen integrale gebiedsontwikkeling een rol speelt.” Een belangrijke rol, want de expertise heeft een duidelijke focus op duurzaamheid en toekomstbestendigheid.  

Vroeg aan tafel met één gezicht 

Het uitbreiden van het team gebiedsontwikkeling is een reactie op wat Roelofs dagelijks ziet gebeuren in de markt. Neijs: “De vraag naar een integrale aanpak is heel groot. En Roelofs heeft heel veel kennis in huis. Door vroeg aan tafel te zitten bij projecten kunnen we gelijk de juiste collega’s aanhaken.”  

Tot nu toe bepaalde het startpunt van een project wie er vanuit Roelofs als eerste betrokken was. Strating: “Met Patrick zitten we vanaf het begin met één gezicht aan tafel. Eerder was het zo dat wanneer een project bijvoorbeeld vanuit mobiliteit of stedelijk water werd opgestart, andere afdelingen pas later werden betrokken. Door nu vanaf het begin de goede dingen te doen, krijg je soms een ander ontwerp en hoef je niet achteraf nog iets aan te passen. Deze werkwijze landt goed bij gemeenten en ontwikkelaars.”  

Overigens is het niet altijd gezegd dat een project volledig integraal wordt uitgevoerd. “Het zou moeten dat alle opgaven meteen worden betrokken, maar soms wordt door de urgentie of door tijdsdruk de integraliteit vergeten”, weet Strating. Iets wat Neijs herkent: “Door bijvoorbeeld de woningnood of de energietransitie voelt men urgentie om veel en snel te bouwen, waarbij men probeert om (te) snel te zoeken naar een sectorale oplossing, terwijl de integrale vraag nog niet concreet is. 

Natuurinclusief bouwen 

Strating voorziet dat hij en zijn collega’s het door de integrale benadering van gebiedsontwikkeling het de komende tijd steeds drukker zullen krijgen. “Ook omdat natuurinclusief bouwen bijvoorbeeld verplicht gaat worden. Dat moet in projecten goed geregeld en georganiseerd zijn, want natuur en biodiversiteit worden steeds belangrijker. Met onze kennis over ecologie, biodiversiteit en natuurinclusiviteit kunnen we dan ook kundig en pragmatisch adviseren binnen de projecten. En dan hoef je echt niet alles tot achter de komma uit te rekenen. Bijvoorbeeld bij een tracéstudie in een vroege fase voor een nieuw fietspad wordt snel duidelijk dat een variant afvalt door een te grote stikstofuitstoot in de bouw- of gebruiksfase.” 

Door met de expertise van gebiedsontwikkeling al hele vroeg in een proces betrokken te zijn, komt Roelofs met soms onconventionele en integrale oplossingen. Dit vraagt echter ook om aanpassingen in de werkwijze van de projectteams. Alle betrokkenen en specialisten vanuit de opdrachtgever, projectontwikkelaars en Roelofs zullen soms een stapje terug moeten doen om de oorspronkelijke vraag scherp te houden. Dit levert dan weet grote voordelen op in het vervolg.  

Eén project, drie beleidsdoelen 

Een integrale aanpak wordt door de invoering van de Omgevingswet nog eens extra gestimuleerd. “Daarnaast is het ook gewoon slim om zo te werken”, vindt Strating. “Met één ontwerpvariant kan je misschien wel drie beleidsdoelen dienen. Door parkeren te verplaatsen naar het einde van de straat maak je meer ruimte voor groen en daarmee klimaatadaptatie. En dan is het niet meer alleen een verkeerskundige opgave, maar een leefbaarheidsvraagstuk”, geeft hij als voorbeeld.  

Met dit voorbeeld raakt Strating meteen een heikel punt: parkeren. Een onderwerp dat soms veel emoties oproept bij betrokken bewoners en ondernemers. Het helpt dan dat Roelofs ook een medewerker in dienst heeft die is gespecialiseerd in participatievraagstukken. “Bij parkeren komen veel soms tegenstrijdige belangen bij elkaar. Dat is een grote uitdaging”, schetst Neijs. “Met onze expertise kunnen we in kaart brengen waar de auto’s daadwerkelijk staan. Je ziet nog wel eens dat de werkelijke gemeten parkeerdruk anders is dan de gevoelde parkeerdruk die beleefd wordt”, vult Strating aan. 

“Gemeenten en projectontwikkelaars moeten vaak de slag nog wel maken naar integraal denken en werken”, zegt Neijs, waarbij hij al wel gemerkt heeft dat deze manier van denken, ontwerpen en uitvoeren zijn vruchten afwerpt. Werkplezier, haalbare planningen en projecten met mooie financiële concrete resultaten smaken naar meer! 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Innovatieve oversteekplaatsen verbeteren verkeersveiligheid Etten-Leur

2 dec om 09:49 uur

In de strijd voor een veiliger straatbeeld heeft Etten-Leur een vooruitstrevende stap gezet. De gemeente heeft…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker

29 nov om 09:11 uur

In deze rubriek bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen. Maurice…

Lees verder »
flash_onNieuws

Utrecht gaat dode bomen vaker laten staan

22 nov om 17:29 uur

De gemeente Utrecht kiest ervoor om  dode bomen en boomstronken vaker laten staan. Deze kunnen namelijk van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Knipperlichten in wegdek maken oversteken in Valkenburg veiliger

16 nov om 10:38 uur
De Cauberg in Valkenburg aan de Geul is een druk punt voor fietsers, auto’s en voetgangers. Om het zebrapad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Breda test verschillende manieren van scooter- en fietsparkeren

15 nov om 13:52 uur

Breda draait een pilot voor fiets- en scooterparkeerplaatsen. De gemeente wil de stad zo nog fietsvriendelijker…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme stroomvoorziening voor markten en evenementen

15 nov om 08:11 uur

Bij Seijsener ontwikkelen we al jaren praktische en betrouwbare oplossingen voor het beheer van openbare…

Lees verder »
descriptionArtikel

Na anderhalve eeuw heeft Borculo weer een 'haven'

14 nov om 06:35 uur

Eeuwen geleden, tot 125 jaar terug, voeren er talloze boten af en aan naar het Achterhoekse stadje Borculo om…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »