Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin

donderdag 15 mei 2025

Na aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder water. Een onwenselijke situatie voor zowel recreanten als hulpdiensten. Niels Hogeweg, programmamanager natuurontwikkeling bij PWN, zocht met zijn team naar een snelle, duurzame én natuurvriendelijke oplossing. Die werd gevonden in samenwerking met Easypath Nederland, dat in korte tijd een nieuw fietspad aanlegde op hoger gelegen duinterrein – met minimale impact op de natuur.

PWN beheert 7.500 hectare duingebied in Noord-Holland, waar natuurbeheer hand in hand gaat met drinkwaterwinning en recreatie. Niels Hogeweg houdt zich binnen deze context bezig met natuurontwikkelingsprojecten in de binnenduinrand. De winter van het jaar 2023-2024 bracht een ongebruikelijk probleem met zich mee: extreem hoge waterstanden in de duinen.

“Een deel van het gebied stond letterlijk maandenlang onder water”, vertelt Hogeweg. “Een cruciale recreatieve route was daardoor onbegaanbaar, met zo’n halve meter water op het fietspad. Voor de veiligheid moeten hulpdiensten het gebied in kunnen. Maar ook voor bezoekers is bereikbaarheid essentieel.”

Aanvankelijk werd er een noodoplossing gerealiseerd met rijplaten. De verwachting was dat het water wel zou zakken. Maar dat gebeurde niet. “Het pad staat inmiddels al bijna anderhalf jaar onder water. En gezien de klimaatscenario’s verwachten we dat dit vaker gaat gebeuren”, zegt Hogeweg.

Werken in kwetsbaar natuurgebied

Een nieuwe route realiseren in Natura 2000-gebied is complex. Zware ingrepen, zoals het aanleggen van een traditionele klinkerweg, zijn vergunning-technisch ingewikkeld en ecologisch belastend. “Daarom zochten we een alternatief dat snel uitvoerbaar was én de natuur zou ontzien”, aldus Hogeweg.

Easypath kwam in beeld met een concept dat bestaat uit gekoppelde prefab betonplaten, die direct op het zand gelegd kunnen worden. “We hadden daar geen ervaring mee, maar hun aanpak sprak ons aan. Geen graafwerk, geen onderbaan, minimale impact. Alleen het bestaande zandpad uitvlakken en de platen leggen.” 

Klinkermotief 

PWN had wel een duidelijke wens: het pad moest een natuurlijke uitstraling hebben. “De standaard betonplaten vonden we in dit gebied te industrieel. Daarom vroegen we Easypath om een klinkermotief in het beton te ontwikkelen”, legt Hogeweg uit. Jim Brouwer, directeur van Easypath: “Daar zijn we mee aan de slag gegaan en we hebben speciaal voor dit project een mal met klinkerprofiel in keeperverband ontwikkeld, zodat het pad visueel past in de duinen én maximale grip en veiligheid biedt.”

Binnen anderhalve week lag er een nieuwe route van 450 meter, op hoger gelegen terrein. De aanleg verliep soepel, ondanks het geaccidenteerde duinlandschap. Hogeweg: “Voor ons én voor Easypath was het pionieren, maar het ging opvallend goed”. 

Duurzame voordelen 

Het nieuwe pad blijkt niet alleen functioneel, maar ook duurzaam. “We hebben geen last van wortelopdruk, het ligt stabiel en vraagt weinig onderhoud”, aldus Hogeweg. “De platen liggen los, maar klemmen zichzelf met hun wigverbinding stevig op hun plek. En doordat je niets hoeft uit te graven, blijft de natuur onaangetast.”

Bovendien is de oplossing toekomstbestendig. “Met het oog op toenemende regenval en een stijgend grondwaterpeil, is het essentieel om infrastructuur aan te passen aan de nieuwe realiteit.”

Ruimte voor opschaling 

Voor nu is het project nog een pilot, maar als de ervaringen positief blijven, is PWN van plan het concept verder uit te rollen. Hogeweg: “We monitoren het gebruik en de reacties. Tot nu toe zijn die heel positief – van beheerders, hulpdiensten én recreanten.” De samenwerking met Easypath en de aannemer uit de regio noemt hij verfrissend. “Het zijn partijen die echt meedenken en die begrijpen wat belangrijk is in zo’n kwetsbaar gebied. Dat maakt het werk een stuk prettiger – en effectiever.”

Ook Brouwer is tevreden: “Ondanks de uitdagende ligging konden we het snel realiseren. De aanpak bewijst dat infrastructurele aanpassingen in kwetsbare gebieden snel, licht en met minimale impact uitgevoerd kunnen worden. Juist in een omgeving waar iedere ingreep impact heeft op de natuur, is het onze taak om mobiliteit én natuurbelangen te verenigen. Dat vraagt om slimme, modulaire oplossingen en nauwe samenwerking.”

Hij besluit: “Met dit project dragen we niet alleen bij aan de bereikbaarheid van het gebied, maar zetten we ook een nieuwe standaard voor duurzame infrastructuur in natuurgebieden. We zijn trots op het resultaat én de samenwerking, en kijken uit naar toekomstige projecten, waarin natuur en techniek hand in hand gaan.”

Easypath
Heerenveen
088 - 015 6789
www.easypath.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

REstart, dé complete tool voor hergebruik

20 sep om 13:48 uur

Kleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact

18 sep om 13:37 uur

Winkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bouwen aan de buitenruimte van morgen

18 sep om 13:36 uur

De buitenruimte verandert in hoog tempo. Gemeenten, aannemers en ontwerpers zoeken steeds vaker naar…

Lees verder »
descriptionArtikel

Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden

18 sep om 10:54 uur

De fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »

Grijs en groen in harmonie? Het kan met NCB stenen van MBI

16 sep om 14:40 uur

NCB (New City Basic) stenen zijn waterpasserende straatstenen met een open ruimte tot maar liefst 40 procent.…

Lees verder »