Straatverlichting voor de circulaire economie
Het nieuwe Cree Energy straatverlichtingsarmatuur is ontworpen met deze principes in gedachten, waardoor een lichtarmatuur ontstaat dat in iedere levensfase een zo laag mogelijke milieu-impact heeft.
Slimmer produceren
De Cree Energy is uitgevoerd met een multichip led. Deze biedt een hoog lichtcomfort, vergelijkbaar met de populaire mid-power technologie, maar combineert dit met de hoge prestaties van een highpower led. Het resultaat is een weinig verblindend licht in een lichter en compacter armatuur, waar bovendien minder grondstoffen voor gebruikt worden.
Voor het verfproces van de behuizing wordt gebruik gemaakt van verneveling in plaats van het gebruikelijke elektrostatisch poedercoaten. De oven die nodig is voor het uitharden van een poedercoating gebruikt namelijk veel energie. Met verneveling is dit niet nodig en wordt desondanks een duurzame beschermlaag gecreëerd die goed bestand is tegen weersinvloeden. Ook worden vrijwel alle componenten lokaal in Europa gesourced om transportkilometers zoveel mogelijk te beperken.
Levensduur verlengen
Energy biedt diverse mogelijkheden om de levensduur van het armatuur te verlengen. Zo garandeert een IK10 klasse slagvastheid een lange levensduur van body en afscherming waardoor toekomstige upgrades in de bestaande behuizing te realiseren zijn. De geartray en driver zijn hiertoe zonder gereedschap te verwijderen en ook de ledmodule zelf kan eenvoudig verwisseld worden voor toekomstige upgrades. Drivers kunnen bovendien op afstand hergeprogrammeerd worden door middel van een NFC-antenne. En optionele Zhaga connector zorgt voor een flexibele connectiviteit.
Hoogwaardig recyclebaar
Uiteraard zijn vrijwel alle materialen in de Energy hoogwaardig te recyclen. Alle onderdelen zijn hiertoe gemakkelijk en volledig te demonteren. Zo wordt er ook nergens lijm gebruikt in de assemblage van het product.
Avalite
Best
0499 - 365 409
www.avalite.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Twintig kilometer circulair asfalt op dijk tussen Tiel en Waardenburg
7 feb om 08:38 uurDe dijk tussen Tiel en Waardenburg voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen en moet worden versterkt.…
De tien lessen van smart lighting
3 feb om 14:15 uurBij het verslimmen van je openbare verlichting gaat het niet primair om slimme techniek, al klinkt het wel zo.…
Verlichting als brug tussen heden en verleden
17 jan om 15:11 uurMonumentale bruggen zijn niet alleen functionele verbindingen, ze zijn ook iconen van ons cultureel erfgoed en…
Demonteren en hergebruiken: de lessen uit Zwolle
15 jan om 10:19 uurVlakbij de binnenstad van Zwolle verrijst de komende jaren de Nieuwe Veemarkt: een gebied met 750 nieuwe…
Meer aandacht voor comfort en sensorbedieningen
8 jan om 08:44 uurTraditionele lichtbronnen zijn zo langzamerhand volledig uit het straatbeeld verdwenen. Ledverlichting heeft…
De eerste resultaten van de Asfalt Recycling Train
27 dec 2024Om duurzamer en meer circulair te werk te gaan in wegonderhoud, is de Asfalt Recycling Train (ART) in het…
Benutten overheden het inkoopinstrument voldoende voor het aanjagen van circulariteit?
19 dec 2024Circulair uitvragen is een van de manieren om de ontwikkeling van circulariteit in de openbare ruimte verder…
Samenwerken is voor een toekomstbestendig beheer steeds belangrijker
29 nov 2024In de rubriek 'Vijf vragen aan' bieden we makers van de openbare ruimte de mogelijkheid om elkaar vragen te…