Reclame aan de buitenlucht: reclame maken op de juiste manier

maandag 18 januari 2021
timer 3 min
Hoewel de meeste marketing vandaag de dag gericht is op het internet, is buitenreclame nog steeds erg populair. Niet voor niets is dit de manier om brede doelgroepen in de openbare ruimte aan te spreken. Dit artikel legt uit welke middelen in de openbare ruimte de grootste effecten bereiken.

Affiches zijn nog steeds het belangrijkste reclamemedium in de buitenreclame. De ontwerpmogelijkheden zijn onbeperkt. De klassieker is de poster op de reclamezuil, maar ook grote formaat advertenties op complete huisgevels zijn erg populair. Wie nog meer effect wilt bereiken, dekt de advertentieruimte af met een glazen ruit en kiest voor verlichting. Billboards zijn ook allrounders die automatisch de aandacht trekken. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en zijn geschikt voor buiten- en binnengebruik. Deze reclameborden hebben ook een vaste plaats in het openbaar vervoer, op stations en op luchthavens.

Ambient Media pikt de doelgroep op waar ze zich bevinden: met een bedrukt bierviltje of ansichtkaart in een café of met winkeltassen en stickers in de detailhandel. Naast beproefde reclamemedia zoals affiches en reclameborden, brengen steeds meer digitale installaties boodschappen over. Een voordeel van deze methode is dat slogans en boodschappen kunnen worden aangevuld met bewegende beelden. Deze kunnen op hun beurt worden aangepast aan het tijdstip van de dag en de weersomstandigheden, waardoor verstrooiingsverliezen worden beperkt.

De voordelen van buitenreclame

Als we kijken naar de vele voordelen van buitenreclame, wordt al snel duidelijk waarom deze methode zeker niet mag ontbreken in de marketingmix:

  • Resonantie: omdat buitenreclame een lange traditie heeft, wordt het breed geaccepteerd, wat het gemakkelijk maakt om positieve reacties op te roepen.
  • Bereik: of het nu simultaan of sequentieel is, buitenreclame kan gebruikt worden om veel mensen te bereiken.
  • Conversie: buitenreclame die rond het verkooppunt in huis wordt geplaatst, kan de aankoopbeslissing aanzienlijk beïnvloeden. Dit medium is dus geschikt om de verkoop te verhogen.
  • Afbeelding: wie buitenreclame slim in de openbare ruimte plaatst, geeft de doelgroep meerdere contactmomenten met de boodschap. Hierdoor wordt jouw boodschap eenvoudiger in het onderbewustzijn opgeslagen.
  • Timing: buitenreclame kan precies worden getimed en geplaatst op de beoogde doelgroep.
  • Budgetvriendelijk: er zijn geen bovengrenzen, maar effectieve buitenreclame kan zelfs met een klein budget worden gerealiseerd.
  • Creatief: of het nu ironisch is of direct gerelateerd aan het milieu, buitenreclame biedt veel ruimte voor een fantasierijke vormgeving met toegevoegde waarde

Tips om buitenreclame te laten werken

Wie billboards en posters laat drukken, heeft vrije keuze in vormgeving. Dit kan overweldigend zijn, maar dat hoeft niet als bepaalde regels worden gevolgd. In principe moet buitenreclame passen bij het persoonlijke budget, het tijdsbestek en de doelstellingen van de campagne. Er moet rekening worden gehouden met eventuele technische specificaties van bedrijven die voorzien in de plaatsing van affiches op gehuurde advertentieruimte.

Voor spots op digitale borden is minder meer. Hier is het, net als op affiches, een kwestie van het gebruik van de kortst mogelijke, meest gedenkwaardige bewoordingen. Koptekst plus maximaal twee regels zijn voldoende.

De doelgroep moet vooraf duidelijk worden gedefinieerd. Het is raadzaam om te werken met de doelgroep en hun contactpunten. Posters kunnen worden ontworpen in opvallende, opvallende kleuren. Dit is de enige manier om de aandacht te trekken in het kleurrijke dagelijkse leven van de stad. Gecombineerd met digitale reclamemogelijkheden is het resultaat een marketingmix met een trekkend effect. Hoewel de technologie voortdurend in ontwikkeling is, zal de traditionele buitenreclame nooit uit de mode raken - reden genoeg om er nog eens goed naar te kijken.