Architectuurroute door de Zwolse Aa-landen

woensdag 28 augustus 2019
timer 2 min
Nederland heeft van alles: hei, bos, bijzondere gebouwen, maar juist ook hele gewone. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken. Zo dacht ook Martjan Kuit. In zijn wijk Aa-landen in Zwolle neemt hij u mee langs allerlei bijzondere en meer gewone gebouwen. Een korte samenvatting.

De architectuurroute begint in het winkelcentrum, waar inkopen te doen zijn voor de rest van de route. Ga bijvoorbeeld langs de bakker, slijter of de kaasspeciaalzaak. In het winkelcentrum zitten veel woordkunstwerkjes verwerkt met 'AA' erin verwerkt. 



Foto: Martjan Kuit


In de route komen veel bijzondere bouwwerken voorbij, zoals de visserswoningen (naam is te danken aan de houten gevels die aan vissershuizen doet denken). Niet alleen visserswoningen, ook studentenwoningen zijn te vinden in Aa-landen (zie onderstaande foto, gemaakt door Martjan Kuit). 


Het is tussen 1994 en 1996 gebouwd naar een onderwerp van Mieke Bosse. Opvallend zijn de houten balkons. Deze zijn aan de overstekende houten dakrand opgehangen en doen dienst als vluchtroute, buitenruimte en zonwering. Het is een levendig en speels gebouw, typisch jaren ‘90 en heel anders dat de twintig jaar eerder gebouwde panden die eromheen staan.



Foto: Martjan Kuit

Woonwagens zijn zeldzaam in de wijk Aa-landen. De bewoners kwamen hier niet helemaal vrijwillig terecht. De overheid wilde midden jaren zeventig af van de grote woonwagencentra en besloot tot decentralisatie, waarbij er kleine centra ontstonden. I
n Aa-landen werden twee twee woonwagenlocaties, aan Fluessen en Glanerbeek, met nu nog 9 woonwagens. Ze werden in 1986 aangelegd, ondanks hevig protest van de buurtbewoners.



 

Wie Aa-landen binnenrijdt kan dit markante kantoor haast niet missen. Het pand luidt de wijk in, samen met de terrasflats aan de overkant.  Het ontwerp kreeg in eerste instantie veel kritiek. De welstandscommissie vond dat de bouwmassa een ‘te zware, afwerende indruk’ maakte. Een ingehuurde expert vond het kantoor ‘plomp’ en pleitte voor wat extra verticale lijnen. Desondanks werd het ontwerp – enigszins bijgesteld – gebouwd.


 

Deze architectuurroute is gemaakt en uitgewerkt door Martjan Kuit. Kijk voor de gehele route op de website van Martjan Kuit.




Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam

17 jun om 15:25 uur

Naar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het onderschatte potentieel van schoolpleinen

5 jun om 08:00 uur

Schoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »

Samen sterk voor duurzame buitenruimte

20 mei om 13:36 uur

GroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen

24 apr om 08:46 uur

Diane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…

Lees verder »
flash_onNieuws

Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin

16 apr om 12:10 uur

Oldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving

10 apr om 09:19 uur

Bewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…

Lees verder »