Duurzame bermverhardingen kunnen jaren mee

vrijdag 13 november 2020
timer 2 min
Met een innovatieve stabilisatietechniek heeft Terrastab een unieke bermverharding gecreëerd. Met een speciaal voor bermen ontwikkelde machine, creëren we met bestaande bermmaterialen een fundering voor grasbetonstenen. Deze fundering heeft een levensduur van zo’n 10 tot 15 jaar.

Door het bestaande materiaal op te waarderen met bindmiddelen en additieven en daarna goed te verdichten, komen de grasbetonblokken voor jaren vast te liggen op een gebonden fundering.

Innovatief  

“Over deze dijk rijdt veel vrachtverkeer, de dijk is alleen vrij smal. Wanneer twee vrachtwagens elkaar passeren, moeten zij uitwijken naar de berm. Hierdoor ontstaan gaten, welke we ongeveer drie keer per jaar moesten vullen", vertelt Bert Rog, wegbeheerder bij de gemeente Neder-Betuwe. “Deze omstandigheden waren erg gevaarlijk voor de vele fietsers die over de dijk komen.” 


Door deze innovatieve aanpak hoefden we geen materiaal afte voeren. Hiermee is het een duurzame oplossing.Rog legt uit: “De bestaande grond is gemengd met een bindmiddeldat hard wordt. Vervolgens kunnen de grasbetontegels gelegd worden. Doordat er gras groeit tussen de tegels, krijgt de berm weer een groene uitstraling.”

Strakke planning  

Het project moesten we in één week realiseren. Bert Rog: “We hadden geen mogelijkheden voor een omleiding. Daarom hebben we het project tijdens de jaarmarkt uitgevoerd. Dan komt er toch geen verkeer over deze dijk.” Het zorgde wel voor veel druk, maar dankzij de goede voorbereidingen van Terrastab kwam de planning niet in gevaar.

Samenwerking Terrastab 

“De samenwerking tussen alle partijen verliep goed.Terrastab is een professioneel bedrijf en levert kwaliteit. Ook het probleem met de dijkverzwaring hebben ze prima opgelost'', stelt Rog.  


“Ook de bewoners en bestuurders van de gemeente Neder-Betuwe zijn blij met deze oplossing, nu is gaten vullen verleden tijd. Deze oplossing gaat de komende tien jaar wel mee”, besluit Rog. 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »