Duurzame bermverhardingen kunnen jaren mee
Door het bestaande materiaal op te waarderen met bindmiddelen en additieven en daarna goed te verdichten, komen de grasbetonblokken voor jaren vast te liggen op een gebonden fundering.
Innovatief
“Over deze dijk rijdt veel vrachtverkeer, de dijk is alleen vrij smal. Wanneer twee vrachtwagens elkaar passeren, moeten zij uitwijken naar de berm. Hierdoor ontstaan gaten, welke we ongeveer drie keer per jaar moesten vullen", vertelt Bert Rog, wegbeheerder bij de gemeente Neder-Betuwe. “Deze omstandigheden waren erg gevaarlijk voor de vele fietsers die over de dijk komen.”
Door deze innovatieve aanpak hoefden we geen materiaal afte voeren. Hiermee is het een duurzame oplossing.Rog legt uit: “De bestaande grond is gemengd met een bindmiddeldat hard wordt. Vervolgens kunnen de grasbetontegels gelegd worden. Doordat er gras groeit tussen de tegels, krijgt de berm weer een groene uitstraling.”
Strakke planning
Het project moesten we in één week realiseren. Bert Rog: “We hadden geen mogelijkheden voor een omleiding. Daarom hebben we het project tijdens de jaarmarkt uitgevoerd. Dan komt er toch geen verkeer over deze dijk.” Het zorgde wel voor veel druk, maar dankzij de goede voorbereidingen van Terrastab kwam de planning niet in gevaar.
Samenwerking Terrastab
“De samenwerking tussen alle partijen verliep goed.Terrastab is een professioneel bedrijf en levert kwaliteit. Ook het probleem met de dijkverzwaring hebben ze prima opgelost'', stelt Rog.
“Ook de bewoners en bestuurders van de gemeente Neder-Betuwe zijn blij met deze oplossing, nu is gaten vullen verleden tijd. Deze oplossing gaat de komende tien jaar wel mee”, besluit Rog.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop
22 sep om 10:57 uurRotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden
18 sep om 10:54 uurDe fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…