Column Ton Kooymans: Innovatie stagnatie

woensdag 11 januari 2023
Veel aanbestedingen smoren iedere innovatie in de kiem, klaagt Ton Kooymans in zijn column. "Met dagelijkse verspilling van maatschappelijk geld aan niet-functionele producten tot gevolg," 

Veel aanbesteding beginnen nog steeds met het refereren aan een verouderd product en vervolgens de wens een soortgelijk product aan te bieden. Hierdoor wordt dus werkelijk iedere innovatie in de kiem gesmoord. Het functioneel beschrijven van een programma van eisen is zo blijkt nog altijd een groot probleem! Maar er is meer, veel meer aan de hand! 

Deelname aan tenders vergt zoveel papierwerk dat het louter is weggelegd voor grote bedrijven die hele afdelingen hebben opgetuigd om reeksen van onzinnige documenten te verzorgen. 

Procedures zijn helaas nog altijd belangrijker dan de producten! 

Bijt je als kleine onderneming toch door de zure appel heen dan ontdek je al snel dat er zaken worden vereist die je als startend bedrijf überhaupt niet kunt ophoesten. Denk daarbij aan: minimaal x-aantal jaren actief in de branche, minimaal x-omzet, x-jaarcijferhistorie en als klap op de vuurpijl een reeks van kostbare en zinloze certificaten. 

Als innovatief (meestal klein) bedrijf heb je helemaal geen tijd en bovenal geen zin om deel te nemen aan deze ‘papieren tijgerstrijd’. Je wilt off-road nieuwe wegen ontdekken en andere inzichten opdoen om te komen tot vernieuwende duurzame eigentijdse producten. Je wilt je innovatie graag introduceren terwijl de tender bewijslast verlangt van 'jarenlang goed te functioneren'. 

Ondertussen gaan de grote jongens gestaag 'middle of the road' verder op de bekende vervuilende snelweg en voldoen ‘keurig’ aan de uitvraag en het aanbieden van hun verouderde producten.  
Dagelijkse verspilling van maatschappelijk geld aan niet functionele producten tot gevolg! 

Een stad deed onlangs een uitvraag naar 1500 fietsparkeerplaatsen met een hart op hart afstand van 375mm. Recent uitgevoerd onderzoek toont aan dat daar werkelijk geen enkele moderne fiets inpast! Ik stuur de gemeente een foto van een gelijksoortige stalling, notabene voor het betreffende gemeentehuis, die aantoont dat slechts 3 van 12 fietsen in de stalling staan. Mag ik u 20% minder stallingen aanbieden met een grotere hart op hart maat? Dat betekent 20% minder kosten en 100% bezetting van de stalling. “Nee mijnheer, want dan voldoet u niet aan de eisen! En dat van die foto vind ik niet leuk ik doe ook gewoon mijn werk”. Ja en dat is waar het structureel mis gaat! 

Ton Kooymans  

Dutch Bike Parking Academy. 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen

12 sep om 13:00 uur

Als strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bouwen aan de buitenruimte van morgen

18 sep om 13:36 uur

De buitenruimte verandert in hoog tempo. Gemeenten, aannemers en ontwerpers zoeken steeds vaker naar…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »

Innovatieve, duurzame en betrouwbare aluminium masten

16 sep om 14:36 uur

Nedal aluminium is al meer dan 85 jaar dé specialist in het ontwikkelen en produceren van aluminium lichtmasten…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van ambitie naar actie: circulair werken in de openbare ruimte waarmaken

11 sep om 13:20 uur

Dora Vansco is programmamanager circulaire economie bij de gemeente Leiden. In deze column gaat ze dieper in op…

Lees verder »
descriptionArtikel

De rioolbeheerder bepaalt hoe circulair de openbare ruimte wordt

10 sep om 15:19 uur

Staan er rioleringswerkzaamheden op de planning? Neem dan meteen circulariteit, de energietransitie en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Roelofs Groep: 65 jaar bouwen aan de leefomgeving van morgen

10 sep om 08:18 uur

Dit jaar viert Roelofs Groep haar 65-jarig jubileum. Vanaf de eerste vrachtwagen van oprichter Herman Roelofs…

Lees verder »
descriptionArtikel

Panel: circulaire openbare ruimte - waar moeten we mee doorgaan, starten of stoppen?

9 sep om 12:46 uur

Het Centraal Planbureau voor de Leefomgeving publiceerde in februari haar tweejaarlijkse Integrale Circulaire…

Lees verder »