Column Ton Kooymans: Innovatie stagnatie
Veel aanbesteding beginnen nog steeds met het refereren aan een verouderd product en vervolgens de wens een soortgelijk product aan te bieden. Hierdoor wordt dus werkelijk iedere innovatie in de kiem gesmoord. Het functioneel beschrijven van een programma van eisen is zo blijkt nog altijd een groot probleem! Maar er is meer, veel meer aan de hand!
Deelname aan tenders vergt zoveel papierwerk dat het louter is weggelegd voor grote bedrijven die hele afdelingen hebben opgetuigd om reeksen van onzinnige documenten te verzorgen.
Procedures zijn helaas nog altijd belangrijker dan de producten!
Bijt je als kleine onderneming toch door de zure appel heen dan ontdek je al snel dat er zaken worden vereist die je als startend bedrijf überhaupt niet kunt ophoesten. Denk daarbij aan: minimaal x-aantal jaren actief in de branche, minimaal x-omzet, x-jaarcijferhistorie en als klap op de vuurpijl een reeks van kostbare en zinloze certificaten.
Als innovatief (meestal klein) bedrijf heb je helemaal geen tijd en bovenal geen zin om deel te nemen aan deze ‘papieren tijgerstrijd’. Je wilt off-road nieuwe wegen ontdekken en andere inzichten opdoen om te komen tot vernieuwende duurzame eigentijdse producten. Je wilt je innovatie graag introduceren terwijl de tender bewijslast verlangt van 'jarenlang goed te functioneren'.
Ondertussen gaan de grote jongens gestaag 'middle of the road' verder op de bekende vervuilende snelweg en voldoen ‘keurig’ aan de uitvraag en het aanbieden van hun verouderde producten.
Dagelijkse verspilling van maatschappelijk geld aan niet functionele producten tot gevolg!
Een stad deed onlangs een uitvraag naar 1500 fietsparkeerplaatsen met een hart op hart afstand van 375mm. Recent uitgevoerd onderzoek toont aan dat daar werkelijk geen enkele moderne fiets inpast! Ik stuur de gemeente een foto van een gelijksoortige stalling, notabene voor het betreffende gemeentehuis, die aantoont dat slechts 3 van 12 fietsen in de stalling staan. Mag ik u 20% minder stallingen aanbieden met een grotere hart op hart maat? Dat betekent 20% minder kosten en 100% bezetting van de stalling. “Nee mijnheer, want dan voldoet u niet aan de eisen! En dat van die foto vind ik niet leuk ik doe ook gewoon mijn werk”. Ja en dat is waar het structureel mis gaat!
Ton Kooymans
Dutch Bike Parking Academy.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…
Van losse initiatieven naar samen impact maken in circulaire openbare verlichting
3 nov om 09:00 uurCirculariteit in de openbare verlichting krijgt steeds meer aandacht. Toch werken veel partijen in de…
Geslaagde proef met warme asfaltrecyclingtrein in Almere
31 okt om 08:58 uurHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
REstart, dé complete tool voor hergebruik
20 sep om 13:48 uurKleding nog goed te dragen maar dan wel voor iemand anders: Vinted. Konijnenhok niet meer nodig: Marktplaats.…
Bouwen aan de buitenruimte van morgen
18 sep om 13:36 uurDe buitenruimte verandert in hoog tempo. Gemeenten, aannemers en ontwerpers zoeken steeds vaker naar…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Innovatieve, duurzame en betrouwbare aluminium masten
16 sep om 14:36 uurNedal aluminium is al meer dan 85 jaar dé specialist in het ontwikkelen en produceren van aluminium lichtmasten…
