Automobilisten gaan veel te hard, wat kan de buurt doen?

maandag 12 oktober 2015
timer 2 min
U kent het vast wel. Een woonwijk waar een maximum snelheid geldt van 30 kilometer per uur, maar waar het doorgaande verkeer veel harder rijdt dan toegestaan. De gemeente doet echter niets. Wat nu?

Stel, u woont op de hoek van een T-kruising met aan de overkant een voetbalveldje en een speelplek voor kinderen. In de wijk geldt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. De automobilisten hanteren echter heel vaak een veel hogere snelheid. Dit levert gevaarlijke situaties op, met name voor kinderen die de weg over willen steken om bij de speelgelegenheid te komen.

 

De gemeente laat niets van zich horen, behalve dat ze van mening is dat er geen probleem is. De buurtbewoners willen nu zelf aan de slag om iets te doen aan deze gevaarlijke verkeerssituatie. Wat kunnen ze het beste doen?

 

De redactie legde deze vraag voor aan Expert Mark Verhijde, deskundig op het gebied van (burger)participatie. Hij raadt de buurtbewoners aan het volgende te doen: 

 

"Het eerste dat ik u aanraad om te gaan doen, is een groep van 'bezorgde omwonenden' oprichten. Te hard rijden in de buurt of wijk, onafhankelijk of er een 30-km regime is afgesproken, geeft daadwerkelijk gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers. De groep van bezorgde omwonenden is wat mij betreft een echte actiegroep, natuurlijk om met de gemeente of andere instituten te overleggen, maar ook om aandacht te vragen voor uw zaak. Aandacht vragen kan op verschillende manieren: (a) spandoeken langs de ventweg; (b) plaatselijke pers uitnodigen; (c) auto's tellen en fotograferen die te hard rijden; (d) wijkagent vragen om met de "lasergun" de snelheden te meten en boetes uit te delen (indien van toepassing), (e) tijdens de nationale straatspeeldag activiteiten organiseren op de ventweg, of gewoon: (f) de ventweg blokkeren (tot die hardrijders berouw tonen). Welke actie ook gekozen wordt, het gaat alleen werken als u met velen bent, vandaar de groep van bezorgde omwonenden. Overigens is er ook sprake van een "peep"systeem, want de gemeente komt meestal pas in actie als er een ongeluk gebeurd is."

 

Praat op LinkedIn mee over deze kwestie. Heeft u dit eerder aan dehand gehad? Wat raadt u deze buurtbewoners aan? 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Piketpaaltjes slaan op weg naar circulaire lichtmasten in Amsterdam

17 jun om 15:25 uur

Naar voren struikelen. Zo omschrijft Hans van Bakel van de gemeente Amsterdam zijn stappen om het areaal van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het onderschatte potentieel van schoolpleinen

5 jun om 08:00 uur

Schoolpleinen worden vaak alleen gebruikt voor spelende kinderen, maar ze bieden veel meer mogelijkheden. Ze…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »

Samen sterk voor duurzame buitenruimte

20 mei om 13:36 uur

GroundLevel en MeierGuss slaan de handen ineen: vanaf nu is GroundLevel de officiële distributeur van de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Mijn Plek: Het Koopmansplein in Assen

24 apr om 08:46 uur

Diane Schepers draagt vanuit haar functie als adviseur klimaatadaptatie, riolering en stedelijk water al…

Lees verder »
flash_onNieuws

Klimaatadaptieve stad begint in eigen tuin

16 apr om 12:10 uur

Oldenzaal wil groener worden en roept inwoners op om mee te doen. Met de Groenblauwe Tuinsubsidie kunnen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Beweegalliantie organiseert Actief Werkbezoek Leefomgeving

10 apr om 09:19 uur

Bewegen moet (weer) net zo normaal worden als ademhalen. Maar hoe realiseren we dat binnen de fysieke…

Lees verder »