Onthulling slavernijmonument Rotterdam
Geschiedenis
Tegenwoordig wonen meer dan 80.000 nazaten van dat Nederlands Caribisch verleden in Rotterdam. Sommigen van hen zijn directe nakomelingen van slaven, anderen stammen af van contractarbeiders die de slaven moesten vervangen nadat de slavernij was afgeschaft. Daarnaast dragen zo'n 23.000 Kaapverdische Rotterdammers een eigen slavenverleden met zich mee (het slavernijsysteem van de Amerika's is eerst uitgetest op de Kaapverdische eilanden). Deze alomtegenwoordigheid van de geschiedenis rechtvaardigt een Rotterdams slavernijmonument, stelden nazaten die zich organiseerden en het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam benaderden.
Van industrieel naar cultureel staal
Kunstenaar Alex da Silva ontwierp een monument dat deze geschiedenis markeert op een cruciale locatie, de stadshavens. Het Lloydkwartier hoort bij de centraal gelegen stadshavens die een ontwikkeling doormaken die filosoof Henk Oosterling kenschetste als de transitie van ‘industrieel staal’ naar ‘cultureel staal’: hun industriële functies worden vervangen door een culturele invulling van deze gebieden. Dat blijkt in het Lloydkwartier: moderne, industriële bedrijvigheid met reders en havenarbeiders maakte plaats voor een postmoderne, creatieve industrie met ontwerpers en televisiestudio’s. Door deze culturele opwaardering biedt het Lloydkwartier ruimte voor andere mentaal-culturele verhalen. Dat maakt het een geschikte locatie voor een hedendaags kunstwerk dat zich wil laten inspireren door het aandeel van de Rotterdamse haven in de internationale slavenhandel.
Het monument
Kunstenaar Alex da Silva heeft ook het kunstwerk vormgegeven als een overgang van ‘industrieel staal’ naar ‘cultureel staal’: opgetrokken vanuit verschillende soorten staal stelt de sculptuur een schip voor dat de vormen van een muzieksleutel heeft, met daarop dansende figuren. Die hybride vorm toont de overgang tussen twee tijdperken, stelt Da Silva. Zijn kunstwerk eerbiedigt het historisch belang van de plek voor Rotterdam en is zelf ook de uitdrukking van het nieuwe, culturele Rotterdam. Dat laatste was een uitdrukkelijke wens van de initiatiefnemers: niet louter een ‘geschiedenisles’ geven, maar het tonen van een gedeelde geschiedenis aan Rotterdam en het besef dat de nazaten van de slavernij ook Rotterdammers zijn.
Bron: Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Meer groen op hoogte: plantenbak en balustrade in één
6 mei om 10:04 uurIn stedelijke omgevingen wordt ruimte steeds schaarser, terwijl de behoefte aan groen juist toeneemt. FURNS…
Eindhoven komt met concreet plan voor meer kunst in openbare ruimte
11 apr om 08:57 uurEindhoven wil kunst en cultuur een vaste plek geven in de openbare ruimte. In het nieuwe Actieplan Cultuur 2025…
Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit
8 apr om 09:31 uurIn 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…
Een hoogwaardig stadsentree in Breda met aantrekkelijke verblijfsplekken
31 mrt om 09:59 uurKun je het schetsontwerp van een bank op de Stationslaan uitwerken, was de vraag van gemeente Breda. De…
Levy: ik was een hek en ben nu een fietsenrek
26 mrt om 09:32 uurOp de Nationale Klimaat Vakbeurs 2025, die plaatsvindt op 16 en 17 april in Expo Houten, presenteert Delta hun…
Dakterrassen: groene oase in stedelijke omgeving
11 mrt om 08:55 uurDakterrassen winnen steeds meer terrein in de stedelijke omgeving. Ze bieden niet alleen extra buitenruimte,…
Het voorjaar lonkt: samen genieten van de buitenruimte
3 feb om 14:27 uurMet de eerste zonnestralen in aantocht, wordt de buitenruimte weer dé plek waar mensen samenkomen. Of het nu…