Prettige Plekken: 500+ richtlijnen voor ontwerp en inrichting. Heeft u het boek al in huis?

Project

Oplossing op maat voor fietsers in de binnenstad van Deventer

Voor het stallen van fietsen in de binnenstad koos de gemeente Deventer voor maatwerk. Geen ijzeren fietsenrekken, maar huisstijl Deventer.

Deventer heeft een historische binnenstad vol sfeervolle straatjes en plein. Jarenlang blokkeerden fietsen de smalle straatjes en langzaam maar zeker verrommelde het aangezicht. De gemeente vond het tijd voor verandering. Geen alledaagse fietsenrekken en –klemmen,  maar maatwerk. Studio Groen+Schild kreeg van de gemeente de opdracht voor het maken van een zogenaamde ontwerpenveloppe.

 

Hierin zijn de ontwerpprincipes voor de fietsparkeervoorzieningen vastgelegd. Het basisidee is dat de fietsparkeerplekken worden aangekleed met cortenstaal, dat een fraai roestkleur heeft. Strips op de grond geven de fietsvakken herkenbaar aan en zorgen voor een duidelijke parkeerrichting. Afhankelijk van de plek in de binnenstad en het aantal te stallen fietsen worden de vakken voorzien van roestkleurige nietjes, rekken of klemmen.

 

Het bureau VelopA, dat eerder al dergelijke projecten uitvoerde voor onder andere de gemeenten Amsterdam, Eindhoven en Utrecht, werkte het ontwerp technisch verder uit. Een team van adviseurs is momenteel  druk doende om de ontwerpen te vertalen naar maatwerk. Voor elke locatie wordt een inrichtingsschets gemaakt. Na goedkeuring van de gemeente Deventer wordt deze schets door VelopA omgezet in engineering en productietekeningen. Daarna verzorgt VelopA de productie en levering van het ontwerp.

 

De fietsparkeeroplossingen zijn  geen overbodige luxe, vertelt Jan Nakken, adviseur stedenbouw van de gemeente Deventer, “De gemeente stimuleert inwoners om op de fiets naar de binnenstad te komen. Mensen moeten hun fiets goed en veilig kunnen stallen. Maar al die geparkeerde fietsen moet niet leiden tot verrommeling van de openbare ruimte of hulpdiensten letterlijk en figuurlijk in de weg staan doordat ze smalle straatjes blokkeren.”

 

Meer informatie: www.velopa.nl

Deel dit artikel