Waterbergende weg als ‘ondergrondse sloot’ in Bergeijk

dinsdag 10 september 2024

De waterbergende weg biedt een innovatieve oplossing voor het inrichten van ruimte in stedelijke omgevingen. Door waterberging onder wegen te integreren, kan waardevolle bovengrondse ruimte worden vrijgemaakt voor woningbouw, natuur en andere functies. Dit is vooral cruciaal in dichtbebouwde regio’s waar elke vierkante meter telt.

Ruimtebesparing en Waterbeheer 

In veel gevallen wordt waterberging nog gerealiseerd door sloten, vijvers of wadi’s aan te leggen, wat aanzienlijke ruimte inneemt. Hoewel deze elementen esthetische en recreatieve waarde toevoegen aan woonwijken, beperken ze de beschikbare ruimte voor andere noodzakelijke functies. De aanleg van waterbergingssystemen onder wegen, zoals het Aquaflow-systeem, biedt een efficiëntere ruimtebenutting en is daardoor ook financieel aantrekkelijk. 

Water eerst in de bodem opvangen 

Een ander voordeel van ondergrondse waterberging is de bijdrage aan het tegengaan van grondwaterdaling. In de huidige praktijk wordt hemelwater dat gebufferd wordt in sloten vervolgens weggepompt en afgevoerd richting IJsselmeer of de Noordzee. Dit kan leiden tot een daling van het grondwaterpeil, wat op de lange termijn problemen kan veroorzaken voor bodem, bebouwing en groen.  

Door regenwater eerst in de bodem te laten infiltreren en zo nodig pas daarna, via drainage, af te voeren, wordt het grondwaterniveau beter aangevuld. Dit is een belangrijke stap in het aanpakken van grondwaterdaling, een probleem dat op lange termijn wellicht groter is dan, de veel zichtbaardere, wateroverlast. 

Praktijkvoorbeeld: Aquaflow in Bergeijk 

In het plan de Hooge Berkt in Bergeijk is een dergelijk systeem toegepast tijdens de bouwrijpfase. Hier is 7000 vierkante meter Aquaflow-waterbergende weg aangelegd. Dit systeem functioneert als een ‘ondergrondse sloot’ die water buffert, vasthoudt en kan afvoeren en waar woningen al tijdens de bouw op kunnen worden aangesloten.  

Volgens specialist stedelijk water Bas van Hest van Civil Support wilde men aanvankelijk de waterberging invullen met wadi’s en greppels. Maar Aquaflow paste veel beter bij de wensen van de gemeente en het gaf meer ontwerpruimte in het stedelijk inrichtingsplan. 

De waterbergende weg is een veelbelovende oplossing om de schaarse ruimte in stedelijke gebieden optimaal te benutten en tegelijkertijd bij te dragen aan effectieve klimaatadaptatie.   

Aquaflow BV  
Amsterdam  
085 – 485 3270  
aquaflow.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
flash_onNieuws

GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen

6 jun om 16:31 uur

Het GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton

21 mei om 08:32 uur

Het aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin

15 mei om 13:03 uur

Na aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…

Lees verder »
flash_onNieuws

Metamorfose Hofplein Rotterdam van start

11 apr om 13:51 uur

Maandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…

Lees verder »
descriptionArtikel

Young Professional in de openbare ruimte: Lune Walder

10 apr om 09:18 uur

In deze aflevering van de rubriek Young Professional in de openbare ruimte spreken we met Lune Walder, die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit

8 apr om 09:31 uur

In 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…

Lees verder »