Artikel

Lammermarkt verandert van parkeerplein in groene ruimte

Historische locatie voor viering Leidens Ontzet met kermis krijgt nieuwe glansrol. De bouw van de diepste ondergrondse parkeergarage van Nederland, bood op de Lammermarkt in Leiden een kans op een complete herinrichting van het plein.

De Lammermarkt is een historische plek in Leiden, waar volgens de traditie elk jaar op 3 oktober het 'Leidens Ontzet' met bijbehorende kermis wordt gevierd. Sinds de jaren zestig deed het plein echter voornamelijk dienst als parkeerterrein. 

Onderdeel Groene Gordel

In een verder verleden was de Lammermarkt een van de bolwerken rondom de binnenstad, met een iconische molen die uit 1743 stamt. Intussen maakt het plein deel uit van het Singelpark, een groene gordel rondom de historische binnenstad. Om deze groene gordel te versterken, worden de verschillende parken de komende jaren met elkaar verbonden. Door de aanleg van deze parkpleinen moet de toegankelijkheid van en uit de binnenstad worden verbeterd. 

Compleet op de schop

Het terrein rondom de molen is compleet op de schop gegaan. Bestaande hekwerken en beplanting zijn verwijderd en het hoogteverschil van 3,5 meter rondom de molen is uitgesmeerd over een grotere oppervlakte. Ontwerpbureau Marseille Buiten wilde van het plein als onderdeel van het Singelpark een groene ruimte maken met verharding voor specifieke functies. Fietsers en voertuigen rijden door deze groene ruimte. Het plein heeft een verharde oppervlakte van 3500 vierkante meter om de kermis tijdens het ‘Leidens Ontzet’ plaats te bieden. 

Alle voorzieningen in ondergrondse kasten

Om de kermis van elektriciteit en water te voorzien is een aantal ondergrondse kasten van PUTkast toegepast, waarvoor PUTkast zelf de inventarisatie van de behoeften deed en een ontwerp maakte van alle voorzieningen. Aannemer Van Gelder verzorgde de realisatie van de kasten. “De beperkte ruimte tussen maaiveld en parkeergarage én de tussenliggende kabels en leidingen maakte het aanbrengen van de kasten een uitdaging”, vertelt Edwin Hermans van Van Gelder.


Ook de hoogteverschillen op het plein speelden daarbij een rol. “Alle voorzieningen dienden te worden aangebracht in de ondergrondse kasten. Dit vroeg om een nauwkeurige afstemming met gemeente en andere leveranciers. De intensieve samenwerking en contacten liepen goed, datzelfde gold voor de uiteindelijke uitvoering.”


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 01/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek. 

Deel dit artikel