Artikel

Onderzoek: hoger IQ bij kinderen uit groen gebied

Opgroeien in een groene stedelijke omgeving heeft een positief effect op de intelligentie van kinderen en zorgt voor een verminderde kans op gedragsproblemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Hasselt.

In het onderzoek zijn ruim 600 kinderen tussen de 10 en 15 jaar onderzocht. Daaruit bleek dat een 3 procent groenere ruimte al voor een IQ-toename van gemiddeld 2,6 punten kan zorgen, zowel in rijkere als armere buurten. Het is nog onduidelijk wat de oorzaak van de toegenomen IQ-niveaus is. De onderzoekers vermoeden dat er enkele zaken aan te verbinden zijn, zoals een lager stressniveau, meer kansen om te spelen en sociaal te zijn en een stillere omgeving. Opvallend is dat de grootste toename te zien was bij kinderen die lager op het IQ-spectrum zaten.

Klinische basis

Hoewel diverse onderzoeken in het verleden al hebben bevestigd dat meer groene ruimte een positieve invloed heeft op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, is dit het eerste onderzoek dat IQ meeneemt. Volgens Tim Nawrot, professor van milieu-epidemiologie aan de Universiteit Hasselt, voegen de resultaten van dit onderzoek een stevigere klinische basis aan het bewijs toe. “Ik denk dat projectontwikkelaars en stedenbouwers een investering in groene ruimtes moeten prioriteren”, aldus Nawrot, “omdat het ontzettend veel waarde biedt om een optimale omgeving voor kinderen te creëren, zodat ze hun volledige potentie kunnen ontwikkelen.”

Het onderzoek

De wetenschappers maakten gebruik van satellietbeelden om het niveau van vergroening in wijken, parken en andere openbare ruimtes te meten. Dit linkten ze aan de gemiddelde IQ-score van kinderen uit diverse wijken.

De overkoepelende gemiddelde IQ-score is 105, maar in gebieden met weinig groen scoorden 4 procent van de kinderen onder de 80, terwijl in gebieden met meer groen er geen kinderen onder de 80 scoorden. De resultaten konden niet gerepliceerd worden in buitenwijken. Nawrot vermoedt dat dit komt doordat buitenwijken vaak al groener zijn dan binnenstedelijke omgevingen en dus voldoende groen voor alle kinderen te bieden hebben.

In het onderzoek werd rekening gehouden met de welvaart- en opleidingsniveaus van de ouders van de kinderen. Hierdoor konden zij het idee uitsluiten dat families met meer middelen om kinderen te ondersteunen automatisch meer toegang tot groene ruimtes hebben.

Lees hier het hele onderzoek. Dit artikel verschijnt in Straatbeeld 4, thema water, groen en klimaat. 

Deel dit artikel