Artikel

Wachten op de boot is weer aangenaam

Lange tijd was de overtocht met het veer van Vlissingen en Breskens als een tochtje in een rustige streekbus. Van A naar B en verder niets. Hier moest meer uit te halen zijn, vond de provincie Zeeland. Leo Wolterman en Martin Martens pakten de handschoen op.

Wolterman vergelijkt de verbinding tussen Vlissingen en Breskens om nog een reden met de streekbus: hij moet er zijn, maar er maken te weinig mensen gebruik van om winstgevend te zijn. Om meer beleving te krijgen vroegen ze Wolterman en Martens in de arm te nemen. Ze kregen op 1 oktober vorig jaar de opdracht mee om van het veer een toeristisch product te maken.

Wind in je haren 

“Er moest meer beleving komen in het bedrijf”, schetst Wolterman de opgave. Dat de ferry een tijd lang een concessie was , was duidelijk te zien. Het had niets extra’s. In de winter maken met name scholieren en forenzen gebruik van het veer en is het geheel verliesgevend. Maar in de zomer is het leuk om te varen. Je ziet veel schepen, voelt de wind in je haren en je kunt leuke dingen doen aan de overkant.” 


Om het veer aantrekkelijker te maken voor toeristen moest er zowel op het veer als aan de wal een aantal dingen gebeuren. Er werd gewerkt aan een nieuwe uitstraling, een nieuwe website, e-ticketing komt eraan en op de ferry zullen schermen informatie van de VVV streamen.

Nieuw meubilair in de terminals 

De terminals in Vlissingen en Breskens zagen er nog precies zo uit als vijftien jaar geleden. Met oude bankjes, een afgetrapte vloer en slecht schilderwerk. We hebben de boel opnieuw geschilderd, het kassahokje en de betaalautomaten opgeknapt en een speeltuintje gerealiseerd. 


Ook het meubilair in de terminals moest vervangen worden. In de zoektocht naar nieuwe zitelementen kwam Wolterman terecht bij MI-Groep. “Reizen doe je soms alleen, maar soms ook met meerdere mensen. We zochten dus naar zitelementen waarop je ook samen kunt zitten. MI-Groep is een Zeeuws bedrijf dat producten maakt van gerecycled kunststof. Twee elementen die ons zeer aanspraken. Het design gaf desondanks de doorslag”, verklaart Wolterman de keuze. “Het meubilair heeft een eigentijdse uitstraling. Dat MI-Groep de bankjes ook nog eens heel snel kon leveren was mooi.” 

 

Gekozen werd voor bankjes waarop aan twee kanten gezeten kan worden. “Ze staan ook op de boulevard in Knokke”, weet Wolterman. “Aanvullend hebben we ook nog wat kleinere bankjes tegen de muur gezet, we noemen ze ook wel boomstammetjes.”

Hoogwaardig gerecycled kunststof 

Loes Vrielink van MI Groep legt uit waar het materiaal voor de banken vandaan komt. “De bankjes zijn van Govaplast, hoogwaardig gerecycled kunststof, bijvoorbeeld profielen van jerrycans, doppen en kratjes. Er komt geen pvc aan te pas. Het materiaal heeft een massieve kern, is helemaal gemaakt van  plastic afval en is tot in de kern gekleurd.  


Het materiaal heeft veel voordelen, legt Vrielink uit.Het is heel hufterproof, vooral voor toepassingen als hier in de terminal dus erg geschikt.Voorts is het meubilair goed schoon te houden, kauwgom plakt er niet aan vast en ook graffiti blijft niet zitten. Kortom, je doet het pas weg als je de bankjes beu bent. Het meubilair overleeft de klant zeggen we wel eens.” Mocht het meubilair toch om wat voor reden dan ook weggehaald moeten worden, dan is het materiaal 100 procent recyclebaar. Een circulaire bank dus. De kenmerken zorgen ervoor dat het meubilair van MI Groep zowel binnen als buiten prima toepasbaar is. Bovendien is het in meerdere kleuren te verkrijgen. 


Met een uitgebreide opknapbeurt van de terminals is het project wat Wolterman betreft nog niet afgerond. De pleinen aan weerszijden van de Westerschelde zou een flinke verbeterslag kunnen krijgen, vindt hij. “Dat is helaas niet alleen aan ons, de gemeente en het waterschap zijn aan zet. We kunnen wel onze ideeën aandragen en met het opknappen van de terminals het goede voorbeeld geven.” 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 02/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek.

 

Deel dit artikel