Artikel

Flexibele overrijdbare palen

Soms is het nodig verschillende delen van de openbare ruimte van elkaar te scheiden. Vaak gebeurt dat met ijzeren paaltjes die bij de minste of geringste tik scheef komen te staan en flinke schade kunnen toebrengen aan je voertuig. Van Wylick heeft hier iets op gevonden. Een flexibele, overrijdbare paal.

“Het grote voordeel van deze paal is dat de onderhoudskosten drastisch naar beneden gaan”, legt Lisette van Wylick uit. “Wij zijn bekend geworden met onze glazen reflectoren die vooral in het donker goed zichtbaar zijn. Met dit nieuwe product introduceren we een geleiding die ook overdag waarde heeft met hetzelfde duurzame karakter.”

Flexibel 

De reguliere ijzeren paaltjes hebben als nadeel dat ze al bij een lichte aanrijding scheef komen te staan. Elke keer moet het paaltje rechtgezet worden of zelfs vervangen. Bovendien kan de coating beschadigd raken, wat zorgt voor een rommelige aanblik. De TACK designpaal van VanWylick buigt mee, zodat het element niet scheef komt te staan, maar juist vanzelf weer in de originele positie terugveert. Bovendien is het kunststof door en door gekleurd, waardoor beschadigingen niet zichtbaar zijn.  


Deze eigenschappen, plus het feit dat de paal in elke gewenste kleur leverbaar is, maakt dat het product zeer interessant is voor toepassing in dorps- en stadscentra. Gemeenten kunnen hun eigen stempel drukken op de paal door een bijzondere kleur te kiezen of een logo op de kop van de paal te laten maken. Bovendien is het mogelijk om de paaltjes tijdelijk te verwijderen, als er bijvoorbeeld een evenement plaatsvindt. 

Niet verhaalbare aanrijschade 

Niet alleen gemeenten, ook andere organisaties zoeken naar innovatieve oplossingen voor hun buitenruimte.  Neem bijvoorbeeld RAI Amsterdam, organisator van allerlei evenementen. GiulioVernazzo is technical property manager bij RAI Amsterdam, waar onlangs een heel aantal overrijdbare paaltjes werd geplaatst. Tijdens opbouw en afbraak van beurzen rijdt veel verkeer op het terrein, denk aan vrachtwagens, heftrucks, palletwagens, hoogwerkers en auto’s die zo snel mogelijk hun spullen willen laden en lossen. Al deze bewegingen veroorzaken aanrijdschades die vaak niet verhaalbaar zijn. De activiteiten die op het RAI-terrein plaatsvinden, de hoge reparatiekosten en het behouden van een hoogwaardige uitstraling zijn de redenen geweest om op zoek te gaan naar een betere oplossing dan we hadden.”

Duurzame oplossing 

Vernazzo zocht naar een product met een hoogwaardige uitstraling, en tegelijkertijd een duurzame oplossing. “We wilden een product dat een object kan beschermen, maar dat niet direct beschadigd raakt als er tegenaan wordt gereden”, legt hij uit. “Voorlopig zijn de paaltjes alleen nog rondom het Eliciumgebouw geplaatst. De bedoeling is dat de rest van de huidige paaltjes op het RAI-terrein ook vervangen worden. 


De TACK designpaaltjes zijn leverbaar in verschillende hoogten, diameters en afwerkingen. Een aantal opties is standaard, maar maatwerk behoort ook tot de mogelijkheden Van Wylick draagt zorg voor het gehele traject, van levering tot plaatsing. 


Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 01/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

Deel dit artikel