Participatie wordt effectiever met interactieve kaarten
Op een bewonersavond kom je steeds dezelfde groep mensen tegen en als het project klaar is, zijn bewoners vaak niet tevreden met het resultaat. Smarticipatiebetrekt burgers bij ruimtelijke processen en faciliteert burgers en overheden door concrete en data-gesteunde resultaten te leveren. Het bedrijf Ruimteschepper brengt hierin vraag en aanbod bij elkaar: de techniek, kennis en kunde van GeoData-specialisten en overheden die een succesvol participatietraject willen starten.
Douwe Blanksma van Ruimteschepper legt uit hoe gemeenten zo veel mogelijk rendement uit de interactieve kaarten kunnen halen: “Instrumenten als Maptionnaire en MapTable’s zijn bevragingstools die tien keer zo veel reacties opleveren als een regulier participatietraject. Ze zijn heel betaalbaar, besparen papier en doen een beroep op de ‘wisdom of thecrowd’,” vertelt Blanksma. Hij benadrukt dat zijn bedrijf geen communicatiebureau is. “Dat is aan de overheid zelf. We kunnen wel adviseren bij hoe je een enquête in elkaar zet en hoe je de webtools daarbij kunt gebruiken.” Overigens zijn de twee tools die Blanksma noemt slechts een voorbeeld, er zijn tientallen programma’s op de markt die, afhankelijk van het doel, een goed resultaat kunnen opleveren.

Iedereen in eigen tijd
Een van de voordelen van de online tools is dat participatie niet is voorbehouden aan mensen die naar een bewonersavond komen. “Organiseer je zo’n avond vanaf zeven uur, dan komen mensen met kinderen al niet, want die moeten hun kroost naar bed brengen. Met deze tools kan iedereen in zijn eigen tijd inloggen en zijn of haar mening geven. Vergelijk het met de tijd nemen om op GoogleMaps je vakantiebestemming teverkennen. Zo makkelijk gaat het.”
Het Eind in Gorinchem
Een mooi voorbeeld van een succesvol traject is de herinrichting van het Eind in Gorinchem. “Daar leefde een verkeersprobleem en de openbare ruimte was een rommeltje. We hebben daar samen met het architectenbureau enquêtes gedaan met locatiegebonden vragen die ondersteund werden met een kaart. In drie weken kregen we daar 750 reacties op. Vanaf de start tot en met het raadsbesluit hebben we geen enkele wanklank gehoord. Een vergelijkbaar project dat parallel in Gorinchem op de traditionele manier werd aangepakt qua participatie leverde slechts enkele tientallen betrokken reacties op. ”

Lees ook: Interactieve kaarten garantie voor succesvolle participatie in Gorinchem
Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 01/2019. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Slim en duurzaam schoffelen met stille kracht
14 nov om 08:53 uurDe openbare ruimte vraagt om slimme, duurzame en veelzijdige oplossingen. Met het Makita UX01G combisysteem,…
‘Meer aandacht voor optelsom bekende maatregelen kan sociale veiligheid verbeteren’
12 nov om 09:05 uurMet de actie ‘Wij eisen de nacht op’ vragen vrouwen aandacht voor de onveiligheid die ze ervaren. Michiel Meurs…
Hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
10 nov om 08:42 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…
Van speeltoestel naar speelplek: hoe de openbare ruimte meer betekenis kan krijgen
4 nov om 11:49 uurDe inrichting van de openbare ruimte moet en kan echt beter, meent stedenbouwkundige Arie Stobbe van Speelplan…
Geslaagde proef met warme asfaltrecyclingtrein in Almere
31 okt om 08:58 uurHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
