Busstation in Almere krijgt 100 meter lange overkapping

vrijdag 10 december 2021
timer 2 min
Busstation ’t Oor in Almere krijgt in 2022 een in het oog springend 100 meter lange overkapping over de gehele breedte. Nu staat de wachtende reiziger nog in weer en wind op het bustransferium op het viaduct boven de A6. De kap van het busstation wordt gemaakt van circulaire materialen.

Samen met Arcadis en de gemeente Almere werkte Armada Mobility aan het ontwerp van de overkapping. “We hebben ons in mei 2020 ingeschreven op de uitvraag van de gemeente”, vertelt Jan Vissers van Armada Mobility. “Vervolgens mochten we samen met Luc Veeger, architect van Arcadis, een ontwerp maken. Deze werd uiteindelijk door de gemeente uitgekozen. Over de totale breedte van het station komt een stalen overkapping met een kunststof doek als dakconstructie.” De basis van het ontwerp wordt gevormd door twee grote stalen hoofdliggers die de overkapping dragen en overgaan in een grote centrale wachtruimte. Door het deels licht doorlatende dak valt veel daglicht naar binnen. Vooral de grootsheid van overkapping is bijzonder, zegt Vissers. “Je kunt het straks van veraf zien liggen als je over de A6 rijdt.”  

Definitief ontwerp  

Omdat de overkapping in de polder op een viaduct staat, heeft de wind er veel vat op. “Meer dan we aanvankelijk dachten. Hierdoor moest de constructie nog eens goed doorgerekend worden en werd deze hier en daar aangepast”, vertelt Vissers. In eerste instantie was de planning om in juli van dit jaar te starten met de bouw van de overkapping. “Maar door de vertraging en andere onvoorziene omstandigheden hebben we deze datum moeten verschuiven. Toen we het definitieve ontwerp af hadden, wisten we dat de inkoop en productietijd erg krap zou zijn. Dat heeft weer gevolgen voor de montage op locatie. Als we nu zouden beginnen, hebben we last van het winterseizoen, met wind en mogelijk vorst en sneeuw.”   

overkapping station almere  
Daar komt ook nog bij dat Keolis, vooruitlopend op de Floriade, de busdiensten heeft gewijzigd waardoor het oorspronkelijke uitvoeringsplan niet meer uitvoerbaar was. Vissers: “Aanvankelijk hebben we in overleg met Keolis een uitvoeringsplan gemaakt waardoor tijdens de bouw het gehele platform vrij zou zijn van bussen en reizigers. De samenwerking met Keolis was erg prettig. Hierdoor hebben we uiteindelijk een plan in elkaar gesleuteld die voor beide partijen optimaal is. De tijdelijke bushaltes worden zo gepositioneerd dat er tijdens de bouwactiviteiten geen reizigers op het busplatform komen. Hierdoor kunnen we veilig bouwen en zullen de reizigers weinig hinder ondervinden van de bouwwerkzaamheden.”  

Armada Mobility  
Nieuwegein  
030 - 246 95 00  
https://www.armadamobility.nl/   

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

GWW-programma Building Balance en CO2-monitor in de prijzen

6 jun om 16:31 uur

Het GWW-programma van Building Balance en CO2-monitor Nederland hebben bij de WOW-dag op 6 juni de WOW-prijs…

Lees verder »
descriptionArtikel

Innovatieve verkeersmonitoring met Zebra-Safe

3 jun om 08:00 uur

Traffic Care, al zestien jaar actief in het verbeteren van verkeersveiligheid, zet met hun Zebra-Safe…

Lees verder »
descriptionArtikel

Twee nieuwe bruggen: ook Dongen kiest voor geopolymeerbeton

21 mei om 08:32 uur

Het aantal opdrachtgevers dat geopolymeerbeton toepast, stijgt en stijgt. Zelfs in een relatief kleine gemeente…

Lees verder »
descriptionArtikel

Slimme ingreep in Bergen aan Zee: fietspad verlegd naar hoger duin

15 mei om 13:03 uur

Na aanhoudende wateroverlast in het duingebied bij Bergen aan Zee stond een belangrijk fietspad langdurig onder…

Lees verder »
flash_onNieuws

Metamorfose Hofplein Rotterdam van start

11 apr om 13:51 uur

Maandag 14 april starten de werkzaamheden die van het Hofplein in Rotterdam een aantrekkelijk stadsplein voor…

Lees verder »
descriptionArtikel

Het meest duurzame verkeersbord heeft u al in uw bezit

8 apr om 09:31 uur

In 2030 heeft de Rijksoverheid 50 procent circulaire inkoop als doel. Dit betekent dat producten en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Waterberging in de wegfundering: ruimtebesparend en effectief

20 mrt om 08:45 uur

Door waterberging in de wegfundering te integreren, ontstaat er bovengronds meer ruimte voor andere functies.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Alphen aan den Rijn wil met gebruik multikokers regie houden in ondergrond

3 mrt om 14:14 uur

In twee projecten werkt de gemeente Alphen aan den Rijn met multikokers (ducts) voor telecomkabels. Het zijn…

Lees verder »