Gracht boven spoortunnel in Delft

maandag 14 mei 2018
timer 2 min
Portugees graniet geeft de stationsomgeving van Delft een chique uitstraling.

Het spoor heeft altijd een dominante rol gespeeld in Delft. In de jaren zestig werd dat extra zichtbaar door de bouw van een spoorviaduct. Eind jaren 80 ontstond bij de Nederlandse Spoorwegen de wens om het spoor te verdubbelen op het traject tussen Dordrecht en Amsterdam.

 

Ruimte voor al die treinen werd gevonden onder de grond. Drie jaar geleden werd het nieuwe ondergrondse station van Delft in gebruik genomen. Momenteel wordt nog gebouwd aan een tweede spoortunnel, waarmee een hoogwaardige en toekomstbestendige openbaarvervoerverbinding wordt gerealiseerd. Het oude spoorviaduct is inmiddels gesloopt en de vrijgekomen ruimte en het gebied er omheen werden opnieuw ingericht. Onder meer de oude molen De Roos werd na vijf jaar weer op zijn plek gezet.

 

Naast de spoortunnel en de bouw van woningen en kantoren omvat het project Spoorzone Delft een uitgebreid plan voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit plan komt voort uit de visie van Joan Busquets op de Spoorzone. Uitgangspunt van het ontwerp is een hoogwaardige, veilige en open ruimte waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.

 

Water aan Spoorsingel terug

De Phoenixstraat, waar ook de historische molen zich bevindt, wordt een boulevard met veel bomen die aantrekkelijk is voor voetgangers en bewoners. Busquets brengt water aan de Spoorsingel terug. Dit water markeert de overgang tussen de binnenstad en de wijk Hof van Delft. De inrichting van de Phoenixstraat krijgt de uitstraling van de binnenstad. De Spoorsingel krijgt de uitstraling van het Hof van Delft. Dit is terug te zien in bijvoorbeeld de keuze voor bestrating en lantaarnpalen.

 

Bij de historische molen, de tramhaltes en in lintlagen die door het hele plan heen lopen, is door Van den Ban een verbijzondering gemaakt in de verharding door de toepassing van het ingetogen Portugese graniet Favaco.


Dit artikel verscheen in Straatbeeld 2 van 2018. Het magazine is online te lezen in onze bibliotheek.

Meer artikelen met dit thema

Bos en Lommerplein huiskamer van de buurt

1 dec om 15:10 uurtimer3 min
Een transformatie van een kaal plein naar een huiskamer van de buurt. De herontwikkeling van het plein aan de Bos…
Lees verder »

Parkeerterrein in Maarssen wordt groene verblijfsruimte

18 nov om 12:09 uurtimer2 min
Een parkeerterrein langs het Bisonspoor in Maarssen is veranderd in een groene verblijfsruimte. In samenwerking…
Lees verder »

Tropisch gecertificeerd hardhout voor een duurzame openbare ruimte

17 nov om 14:27 uurtimer5 min
Van den Berg Hardhout is koploper in Nederland als het gaat om duurzaam en gecertificeerd FSC-hout. Het…
Lees verder »

Koopmansplein Assen: huiskamer van de stad

15 nov om 15:13 uurtimer6 min
Het Koopmansplein in Assen heeft de afgelopen jaren een flinke metamorfose ondergaan. Het is nu een plein met…
Lees verder »

Stationsplein in Zwolle groene entree voor de stad

11 nov om 14:17 uurtimer3 min
De herinrichting van het stationsplein in Zwolle is gereed. De ronkende bussen en het vele verkeer rondom het…
Lees verder »

Duurzame materialen voor Pater van den Elsenplein in Tilburg

10 nov om 16:20 uurtimer3 min
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het Pater van den Elsenplein in Tilburg. Het plein krijgt een nieuwe en groene…
Lees verder »

Drie Haagse wijken op de schop na intensief participatietraject

5 nov om 15:13 uurtimer5 min
In de wijken Mariahoeve, Nieuw Waldeck en Houtwijk in Den Haag worden de komende jaren zeven…
Lees verder »

Nieuwe inrichting voor Grote Markt in Groningen

3 nov om 14:55 uurtimer2 min
Het college van B&W van de gemeente Groningen heeft het definitieve inrichtingsplan voor de Grote Markt…
Lees verder »