Gracht boven spoortunnel in Delft

maandag 14 mei 2018
timer 2 min
Portugees graniet geeft de stationsomgeving van Delft een chique uitstraling.

Het spoor heeft altijd een dominante rol gespeeld in Delft. In de jaren zestig werd dat extra zichtbaar door de bouw van een spoorviaduct. Eind jaren 80 ontstond bij de Nederlandse Spoorwegen de wens om het spoor te verdubbelen op het traject tussen Dordrecht en Amsterdam.

 

Ruimte voor al die treinen werd gevonden onder de grond. Drie jaar geleden werd het nieuwe ondergrondse station van Delft in gebruik genomen. Momenteel wordt nog gebouwd aan een tweede spoortunnel, waarmee een hoogwaardige en toekomstbestendige openbaarvervoerverbinding wordt gerealiseerd. Het oude spoorviaduct is inmiddels gesloopt en de vrijgekomen ruimte en het gebied er omheen werden opnieuw ingericht. Onder meer de oude molen De Roos werd na vijf jaar weer op zijn plek gezet.

 

Naast de spoortunnel en de bouw van woningen en kantoren omvat het project Spoorzone Delft een uitgebreid plan voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit plan komt voort uit de visie van Joan Busquets op de Spoorzone. Uitgangspunt van het ontwerp is een hoogwaardige, veilige en open ruimte waarin het prettig wonen, werken en recreëren is.

 

Water aan Spoorsingel terug

De Phoenixstraat, waar ook de historische molen zich bevindt, wordt een boulevard met veel bomen die aantrekkelijk is voor voetgangers en bewoners. Busquets brengt water aan de Spoorsingel terug. Dit water markeert de overgang tussen de binnenstad en de wijk Hof van Delft. De inrichting van de Phoenixstraat krijgt de uitstraling van de binnenstad. De Spoorsingel krijgt de uitstraling van het Hof van Delft. Dit is terug te zien in bijvoorbeeld de keuze voor bestrating en lantaarnpalen.

 

Bij de historische molen, de tramhaltes en in lintlagen die door het hele plan heen lopen, is door Van den Ban een verbijzondering gemaakt in de verharding door de toepassing van het ingetogen Portugese graniet Favaco.


Dit artikel verscheen in Straatbeeld 2 van 2018. Het magazine is online te lezen in onze bibliotheek.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »