Harde eis opdrachtgever goed voor circulaire economie

dinsdag 27 november 2018
timer 2 min
Nederland maakt kennis met bank die in Barcelona furore maakt.

In 2017 schreef Barcelona een grote tender uit voor de levering van circa 6000 stadsbanken. Niet zomaar een bank, maar ontworpen volgens de een keiharde eis: 100 procent circulair en gemaakt door een producent met ISO14001 certificaat voor structureel milieumanagement.  


Vast stond dat het een goed zittende bank met rug- en armleuningen (geschikt voor ouderen) moest worden, gemaakt van gerecycled materiaal (uit ingezameld plasticafval) dat na de gebruikscyclus ook weer 100 procent gerecycled kan worden. Verder moesten de banken een modern design hebben en innovatief en functioneel, economisch, sterk, onderhoudsvrij en anti-graffiti zijn, zonder risico van scheuren of splinters - dat alles met een garantie van 15 jaar. 


De Spaanse partner van GroundLevel won deze inschrijving met de bank Ecosens, waarvan er inmiddels al honderden geplaatst zijn in en om Barcelona. Tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte in Utrecht introduceerde GroundLevel met trots de bank Ecosens en kon Nederland kennismaken en proefzitten

Recyclebaar

Allereerst zijn de stalen poten en armleuningen 100 procent recyclebaar. Voor de zittingen en de rugleuning is het tropisch hardhout ingeruild voor speciaal ontworpen kunststof planken met een houtstructuur. Door de kunststof planken (met gesloten uiteinden) te voorzien van een stalen koker krijgen deze de stijfheid die nodig is voor een bank in de openbare ruimte. Deze techniek wordt al langer toegepast, vaak door tijdens de extrusie van het kunststof een stalen kern in te brengen.Nadeel is dat deze kern zeer moeilijk of in het geheel niet te scheiden is van het kunststof. Om dit op te lossen wordt de stalen koker achteraf in de onderzijde aangebracht zodat deze, na demontage van de bank, als los deel overblijft. 

Uitwisselen van onderdelen 

De bank wordt geleverd met antidiefstalbouten (Torx) van roestvaststaal inclusief een speciaal bitje, zodat alle delen van de bank eenvoudig gerepareerd of vervangen kunnen worden. Mogelijke vandalen kunnen zonder dit bitje niets demonteren.  


De vier poten staan stevig op het maaiveld en kunnen met bouten of chemische ankers op beton of asfalt worden vastgezet. Met een set grondankers van een halve meter lang is de bank eenvoudig te verankeren in de (zand)grond. 
 


U las zojuist een artikel uit Straatbeeld 05/2018. Lees meer van Straatbeeld in onze bibliotheek

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Universiteit Twente innovatief met duurzaam buitenmeubilair

18 jun om 17:13 uur

Onlangs is het buitenmeubilair op de campus van de Universiteit Twente vervangen en uitgebreid. De enige echte…

Lees verder »
descriptionArtikel

3D-geprint straatmeubilair biedt veel voordelen

17 jun om 16:20 uur

Het 3D-printen van betonnen straatmeubilair en skate-objecten blijkt veel voordelen te bieden. “Je  hebt een…

Lees verder »

KLARA banken: elegantie in de buitenruimte

27 mei om 17:28 uur

Maak kennis met de KLARA banken-serie: elegant en slank vormgegeven banken en boombanken, die onderling perfect…

Lees verder »

Het belang van straatmeubilair: verrijken en verbeteren van de leefbaarheid

29 apr om 15:01 uur

De noodzaak van een goed functionerende buitenruimte, met voldoende zitmogelijkheden, groen en veilige en…

Lees verder »

Design Pixel overkapping voor het Alrijne ziekenhuis Leiderdorp

4 apr om 10:58 uur

Op het terrein van het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp is een prachtige Pixel fietsenstalling voor het…

Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »

Fila banken op het dak van een appartementencomplex

21 mrt om 12:34 uur

Groen vervult een belangrijke rol in de buitenruimte waarin we leven. Een groene omgeving is niet alleen mooi…

Lees verder »

Prestige project De Entree fietsenstalling

18 mrt om 17:29 uur

In het water, voor de hoofdingang van Amsterdam Centraal Station, op het deel dat tot juli 2018 dienst deed als…

Lees verder »