Olifantenpaadjes op gemeentegrond

vrijdag 17 maart 2023
In steden over de hele wereld zijn olifantenpaadjes te vinden. Deze kronkelende paden, vaak gemaakt door voetgangers die een kortere route willen nemen dan de officiële paden, zijn een belangrijk fenomeen in stedenbouw en landschapsarchitectuur. Hoewel deze paden vaak worden beschouwd als een probleem dat moet worden opgelost, is het belangrijk om te erkennen dat ze ook een belangrijke rol kunnen spelen in het in kaart brengen van de manier waarop mensen zich door hun omgeving bewegen.

Olifantenpaadjes ontstaan door menselijk gedrag. Wanneer mensen een weg willen nemen die niet op de kaart staat, of een bocht in een bestaande weg willen afsnijden, dan ontstaat er na verloop van tijd door veelvuldig gebruik een nieuw uitgesleten pad. Het pad wordt steeds duidelijker zichtbaarder, wat steeds meer mensen stimuleert om dit pad te gaan gebruiken. 

Hoewel olifantenpaadjes een natuurlijk onderdeel zijn van steden en hun omgeving, worden ze vaak gezien als een probleem voor stadsplanners en landschapsarchitecten. Deze paden worden beschouwd als een teken van slecht ontwerp en kunnen de esthetiek van een gebied verstoren. Dit heeft geleid tot pogingen om de paden te verwijderen. Voorbeelden hiervan zijn hekken of dichte beplanting.

Hoe olifantenpaadjes deel kunnen uitmaken van het stadsontwerp

Er zijn echter ook argumenten om olifantenpaadjes juist te omarmen. Ze stellen inwoners tevreden doordat ze de een snellere route kunnen nemen en kunnen een positieve impact hebben op de natuur en de samenleving als geheel. Door olifantenpaadjes niet direct te zien als een negatief fenomeen dat verwijderd moet worden, maar juist te kijken naar de wensen van inwoners, kan een meer functioneel stadsontwerp ontstaan. Een stad is immers uiteindelijk voor de inwoners. 

Daarnaast kunnen geïntegreerde paadjes leiden tot meer duurzaamheid en leefbaarheid. Dit gaat hand in hand met de bevordering van meer groen in de stad. Een dynamischer pad dat het groen er omheen omarmd, kan meer gewaardeerd worden door inwoners. Op macro schaal kan dit dus leiden tot meer voetgangersverkeer, en uiteindelijk minder auto’s. 

Flexibele en aanpasbare routes

Een voorbeeld van een manier om olifantenpaadjes op te nemen in het stadsontwerp is door het creëren van meer flexibele en aanpasbare routes. Traditioneel stadsontwerp gaat uit van vaste paden, maar door het integreren van olifantenpaadjes kan meer rekening gehouden worden met de behoeften van voetgangers. Bijvoorbeeld door het creëren van groene zones met zachte paden, waarbij bewoners vrij zijn om hun eigen pad te kiezen. Deze kunnen bijvoorbeeld gemarkeerd worden door stalen borderranden of andere subtiel geïntegreerde materialen. Door het bieden van meer keuzevrijheid en flexibiliteit, kan men de behoeften van inwoners beter accommoderen en tegelijkertijd een aantrekkelijk en groen landschap creëren.

Olifantenpaadjes hebben dus, ondanks de traditionele negatieve associaties, ook voordelen voor de stedenbouw. Gemeenten die ze accepteren en integreren in de stedenarchitectuur kunnen profiteren van lange-termijn voordelen. Een argument om zulke paden te omarmen in stedenbouwarchitectuur is niet nieuw, echter blijven gemeentes en architecten vaak vasthouden aan principes van ontwerp die niet flexibel en dynamisch zijn. Deze tijd vraagt om stadsontwerp dat de wensen van bewoners integreert, iets waar olifantenpaadjes bij kunnen helpen.

MySteel
Helmond
0492 - 745200
https://www.mysteel.nl/borderranden

Meer artikelen met dit thema

Vernieuwde fietsleunhekken voor een groenere toekomst

2 dec om 10:00 uur

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in onze maatschappij. Met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fietsenrek Toekan, toekomstgericht!

22 nov om 08:36 uur

Na jaren van ervaring in de ontwikkeling en de productie van functionele en vandalismebestendige fietsenrekken…

Lees verder »
descriptionArtikel

3D-betonprinten: duurzamer, sneller en meer ontwerpvrijheid

20 nov om 08:59 uur

Saint-Gobain Weber experimenteerde al met het 3D-printen van beton sinds het begin van deze eeuw en realiseerde…

Lees verder »
flash_onNieuws

Platform Integrale Samenwerking Openbare Ruimte gelanceerd

7 nov om 12:35 uur

Om bij de toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte de uitdagingen voor de onder- en bovengrond…

Lees verder »

Amsterdam zet nieuwe standaard in fietsparkeren: eerste Puccini-fietsenrek geplaatst

5 nov om 09:07 uur

Op donderdag 10 oktober 2024 werd een nieuwe stap gezet in de fietsparkeeroplossingen in Amsterdam: het…

Lees verder »

Nieuwe groene zit- en ontmoetingsplek bij Kunsthal Helmond

23 okt om 12:21 uur

Museum Helmond wil een aangename plek creëren waar kunst en natuur samenkomen. In samenwerking met hun partner…

Lees verder »

Romantisch parkmeubilair voor het Vondelpark

7 okt om 15:55 uur

Het Vondelpark wordt gerenoveerd met als doel om het park te behouden als Rijksmonument en geschikt te maken…

Lees verder »

Houten zitdekken voor groen Forumplein in Maastricht

7 okt om 15:46 uur

Het Forumplein in Maastricht (pal voor het MECC) is onlangs herontwikkeld. Het is een groene en uitnodigende…

Lees verder »