Pilot: waardering gebruikers bepaalt vergoeding beheer en onderhoud openbare ruimte Loon op Zand

maandag 7 november 2016
timer 4 min
In Loop op Zand gaat een pilot draaien op het gebied van prestatiegericht beheer en onderhoud. VolkerWessels gaat vanaf 1 januari minimaal twee jaar het beheer en onderhoud uitvoeren in deze gemeente. De betaling van de werkzaamheden geschiedt op basis van de waardering van inwoners en bedrijven.

Onder de naam 'Incudem, burgergericht beheer' gaan de M.J. Oomen Groep en zusterbedrijf Gebr. van Kessel diverse werkzaamheden uitvoeren. “Wij geloven zo sterk in deze manier van samenwerken en onze expertise, dat wij onze betaling als leveranciers afhankelijk stellen van de waardering van de gebruiker”, aldus Peter van der Wee, algemeen directeur van de M.J. Oomen Groep.

 
App

"Hoe we de burgers gaan bevragen over hun oordeel over de openbare ruimte zijn we nog aan het bekijken", licht Freek Huijsmans van de M.J. Oomen Groep toe. "Maar zo goed als zeker is dat we een app gaan lanceren, waarmee we constant in verbinding zullen staan met burgers. We kunnen hiermee burgers bevragen en ze kunnen zelf hun mening ventileren. Hoe we zo veel mogelijk burgers gaan bereiken, daar moeten we onze strategie nog voor bepalen. Het kan zijn dat we willen gaan aansluiten bij bestaande groepen burgers of dat we vooraf zo breed mogelijk gaan communiceren en op die manier een grote groep aan ons binden."

 

Schoon, heel en velig zijn de uitgangspunten van de M.J. Oomen Groep. Maar hoe gaat het bedrijf om met sentimenten uit het verleden, hoe wordt gezorgd voor een objectief oordeel vanuit bewoners? "je hebt altijd te maken met zaken in de periferie die van invloed zijn op de beoordeling van de openbare ruimte", meent Huijsmans. "Maar wij zijn ervan overtuigd dat door het constante contact met de burgers én het volume van het aantal respondenten toch een objectief beeld onstaat."


Effecten van normering peilen

Hoewel 'schoon, heel en veilig' in het eerste jaar de uitganspunten zijn, wil de M.J. Oomen Groep wel gaan kijken hoe verschillende niveaus van beheer worden ervaren door de bewoners. In andere gemeenten is steeds vaker sprake van differentiatie tussen de verschillende wijken. "In jaar 1 gaan we echt uit van de geldende normen:, licht Huijsmans toe. "En zorgen we ervoor dat we de normen halen. We gaan wel de effecten van de normering peilen. Door bijvoorbeeld ergens in plaats van niveau B naar niveau A te gaan en vervolgens te meten of dat echt beter wordt beoordeeld. vanaf jaar 2 gaan we op basis van die ervaringen de normen zo veel mogelijk loslaten."


Inzicht in wat belangrijk is

“Ons doel is uiteindelijk toenemende burgertevredenheid en optimale betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij het beheer van de openbare ruimte”, vult Jacqueline Simon, integraal beleidsmedewerker Infra van de gemeente Loon op Zand aan. “De gemeente vindt het belangrijk dat de inwoners hun leefomgeving als prettig en veilig ervaren. Wat hiervoor moet gebeuren is echter niet altijd duidelijk. Ondanks inspanningen voor betere communicatie en burgerparticipatie merken we dat burgers niet tevreden zijn over het onderhoud van hun woonomgeving. Met deze pilot krijgen we inzicht in wat burgers dan wel belangrijk vinden en hoe we het beheer hierop kunnen aanpassen.”

 

Prestatiegericht onderhoud openbare ruimte

De pilot vloeit voort uit het plan ‘Prestatiegericht meerjarig beheer en onderhoud van de volledige openbare ruimte’ van de M.J. Oomen Groep van eind 2014. Van der Wee: “Uit onderzoek blijkt dat gemeenten steeds meer taken moeten uitvoeren, maar met minder mensen en een dalend budget. De kwaliteit van de openbare ruimte komt hiermee onder druk. Om deze uitdaging het hoofd te bieden is vernieuwend denken het devies, waarbij het samenwerken in netwerken van bedrijven, overheden en burgers steeds belangrijker wordt.”

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
flash_onNieuws

Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen

30 jan om 09:58 uur

Om te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…

Lees verder »
ddd
descriptionArtikel

Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?

25 jan om 14:54 uur
In de wereld van de openbareruimtemaker is het nooit saai. Ook in 2024 zijn er weer volop uitdagingen om de…
Lees verder »
descriptionArtikel

Er zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer

8 jan om 13:51 uur

Een succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…

Lees verder »
flash_onNieuws

Slimme verkeerslichten wijzen fietsers snelste weg in Breda

5 jan om 16:13 uur

Lang voor een stoplicht moeten wachten kan voor fietsers een reden zijn om alsnog door rood te fietsen. Met…

Lees verder »