Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud asfalt op en spuugt nieuw asfalt uit op de weg. Daarmee wordt wegdekonderhoud een stuk duurzamer.
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
![](/sites/default/files/styles/max_500/public/2024-03/Asphalt%20Recycling%20Train.png?itok=7rrvy3ED)
De ART verwarmt eerst de deklaag van het asfalt. Het oude asfalt smelt, de ART woelt het los, eet het op en mengt het. Daarna brengt de ART het vernieuwde asfalt weer aan op de weg. Dan wordt het gewalst, zodat het wegdek mooi glad en egaal is. Na zes uur kan de weg weer open. De ART wordt getest op de snelwegen, maar Rijkswaterstaat kijkt ook of hij op provinciale wegen inzetbaar is.
Voordelen
Als voordelen van de ART noemt Rijkswaterstaat dat oud asfalt wordt op dezelfde locatie vernieuwd en er geen vrachtwagens met oud en nieuw materiaal op en neer hoeven te rijden. Deze manier van wegdekonderhoud is vrijwel volledig circulair, al het materiaal wordt opnieuw gebruikt.
De machine zelf zorgt voor 65 procent minder CO2-uitstoot. De uitstoot wordt nog minder, omdat later dit jaar worden de machines geëlektrificeerd en omgebouwd naar waterstof.
Verduurzamen doe je samen
‘Dit is ook een mooi voorbeeld van hoe je samen kan werken aan verduurzaming,’ zegt Fredy Sierra, die werkt aan duurzame wegverharding. ‘Investeerders hebben een ART gekocht, zodat aannemers wegonderhoud met de ART kunnen uitvoeren. De kennis en ervaring die zij opdoen delen zij met de hele sector.’
Maak kennis met ART (Asphalt Recycling Train)! Deze machine maakt van oud asfalt nieuw asfalt.✨ #CirculaireEconomie pic.twitter.com/7UbYpvaIU0
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) March 14, 2024
Bron: Rijkswaterstaat
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Stimuleert de kwaliteit van fietsparkeren het fietsgebruik?
26 jul om 09:31 uurMeer fietsen en minder auto’s in de binnenstad. Het is een rode draad in de mobiliteitsplannen van Nederlandse…
Gebiedsontwikkeling bij Roelofs: sleutel tot integraal werken
25 jul om 14:14 uurOm gebieden toekomstbestendig te maken, gaan steeds meer gemeenten en projectontwikkelaars gebiedsgericht te…
Van ‘boekhouder van het bestaande’ naar vernieuwer en verbinder
24 jul om 08:35 uurJan Klopstra is strategisch adviseur stedelijk beheer bij de gemeente Utrecht. Vanuit zijn rol hebben wij hem…
Financiering fiets- en voetgangersbrug over het IJ rond
15 jul om 15:46 uurDe Vervoerregio en de gemeente Amsterdam gaan de Oostbrug over het IJ samen financieren en aanleggen. De komst…
Young Professional in de openbare ruimte: Bouke Simon de Jong
10 jul om 09:48 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Technici Vialis verhelpen dagelijks tientallen storingen aan verkeerslichten
9 jul om 11:43 uurVerkeerslichten zijn in het leven geroepen om de doorstroming in het verkeer te bevorderen en ervoor te zorgen…
Young Professional in de openbare ruimte: Aniek Loos
5 jul om 14:18 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Hoe AI de veiligheid van kinderen in speeltuinen kan bevorderen
5 jul om 08:42 uurKinderen kunnen veilig spelen in speeltuinen dankzij goed onderhouden speelobjecten. Om te kijken na hoeveel…