Poort van Emmeloord in gebruik genomen
De Marknesserbrug is een van de vier stadspoorten in Emmeloord die het centrum ontsluiten. De gemeente Noordoostpolder ziet de bruggen behalve als toegangspoorten ook als beeldbepalers in de openbare ruimte. De oude Marknesserbrug was een traditionele ophaalbrug en inmiddels aan vervanging toe. Om de doorstroom en verkeersveiligheid te verbeteren diende de nieuwe brug niet alleen vrijliggende fietspaden te hebben, maar moest ook de doorvaarhoogte van de brug met een beter worden verhoogd.
Brug zonder opsmuk
Bruggenspecialist ipv Delft, dat destijds net haar standaard beweegbare brug had geïntroduceerd, werd gevraagd een variantenstudie uit te voeren. Uit de verschillende varianten koos de gemeente voor de meest architectonische: een ophaalbrug met strakke lijnen en zonder verdere opsmuk. In het ontwerp zag Noordoostpolder een brug met een krachtige eigen identiteit, geschikt om een impuls te geven aan de kwaliteitsverbetering van de omliggende openbare ruimte.
Identiteit dankzij integraal ontwerp
Die krachtige identiteit is vooral te danken aan het integrale ontwerp. Zo zijn alle technische elementen zoals bewegingswerk, scheepvaartseinen en slagboomkasten volledig geïntegreerd. Bij deze brug speelt vormgeving de hoofdrol. De vormgeving wordt mede gefaciliteerd door de doordachte technische uitwerking. Het bewegingswerk bevindt zich bijvoorbeeld geheel uit het zicht, in de ruime kelder. Tandheugel en tandwielkast staan zo niet bloot aan de elementen, wat de brug minder onderhoudsgevoelig maakt.
De scheepvaart- en landverkeersseinen zijn specifiek voor dit project ontworpen. Zo zijn de scheepvaartseinen geïntegreerd in het spijlenhekwerk. De landverkeersseinen, de rode knipperlichten die fietsers en automobilisten erop attenderen dat de brug opengaat of gaat sluiten, zijn uitgevoerd zonder achtergrondschild. Dit is mogelijk door het gebruik van ledverlichting, die ook in de volle zon zichtbaar blijft. Twee spots in de hameipoort zorgen voor de functionele verlichting van het wegdek.
Zonnepanelen
Twee andere spots lichten de hameipoort 's nachts aan. Buiten bereik van de weggebruiker, op de bovenzijde van zowel de balans als de hameipoort, bevinden zich zonnepanelen. Deze openbaren zich wanneer de brug opengaat en voorzien de volledige brug van de benodigde stroom.

Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
