Arnhem pakt Willemsplein aan
Het Willemsplein lag ooit als verdedigingsbastion aan de rand van de stad en werd later onderdeel van de singels rond de stad. Het was een groene oase destijds, maar toen het plein in de jaren zestig een belangrijke verbinding werd voor het autoverkeer en de stadsbussen, verdween het meeste groen. Tegenwoordig is het plein volledig versteend en een drukke verkeersader met bussen, auto's, fietsen en voetgangers.
Met de huidige opzet kan het plein de verkeersstromen niet meer aan: het autoverkeer loopt er regelmatig vast, bussen lopen hierdoor vertraging op en voor de vele voetgangers en fietsers is nauwelijks genoeg ruimte. Ook is er weinig groen en verkoeling op het plein.
Betrokkenen gevraagd om mee te denken
"Het is echt nodig dat we dit drukke verkeersplein aanpakken. De stad blijft immers groeien. Willen we Arnhem gastvrij en bereikbaar houden, dan moeten we aan de slag, bijvoorbeeld met het Willemsplein. We willen graag weten wat Arnhemmers daarvan vinden. Niet alleen partijen als de provincie, busmaatschappijen en diverse belangenorganisaties. We willen vooral wensen van inwoners en reizigers weten. En de ondernemers. Zij gaan immers vooral van het plein gebruik maken", zegt Nermina Kundic, wethouder Mobiliteit in de Gelderse stad, op de website van de gemeente.
Hiertoe organiseert de gemeente verschillende gesprekken met partners en belangengroepen. Op het Willemsplein komt bovendien een stand waar belangstellenden kunnen reageren op onderdelen zoals de fiets- en voetgangersoversteek, het busstation, de fietsroutes, de fietsenstalling en schaduwplekken.
Van start in 2025
Met de inbreng van belanghebbenden en belangstellenden werkt de gemeente aan een voorkeursvariant van het ontwerp. Deze wordt uitgewerkt tot een schetsontwerp dat naar verwachting in de zomer van 2023 aan de gemeenteraad kan worden voorgelegd. Vervolgens wordt het schetsontwerp uitgewerkt naar een definitief ontwerp. De herinrichting kan op zijn vroegst in 2025 van start.

Bron: gemeente Arnhem
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Van speeltoestel naar speelplek: hoe de openbare ruimte meer betekenis kan krijgen
4 nov om 11:49 uurDe inrichting van de openbare ruimte moet en kan echt beter, meent stedenbouwkundige Arie Stobbe van Speelplan…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Noord-Holland investeert in doorfietsroutes
30 sep om 14:13 uurDe komende jaren investeert de provincie Noord-Holland samen met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede…

