Bureau B B ontwerpt Europa’s langste shared space

dinsdag 25 november 2014
timer 3 min
Op 14 november 2014 werd het eerste gedeelte van de herinrinchting van Oostenrijks meest geliefde stad- en winkelboulevard Mariahilferstrasse in Wenen feestelijk geopend. Ondanks het natte en koude novemberweer is de 1.8 km lange straat tijden het openingsfeest volledig in bezit genomen door voetgangers, fietsers, straatartiesten en skaters. Een nieuwe ontmoetingsplek voor een wereldstad in het centrum van Europa.

De stad Wenen ondernam de grootschalige herinrichting van de grootste en meest beroemde winkelstraat van Oostenrijk; de Mariahilferstrasse. Zoals vele hoofdstraten in Europese steden was ook de Mariahilferstrasse in de jaren 50 veranderd van een elegante boulevard in een pulserende, drukke verkeersader.

 

Gebruiksvriendelijker 

De straat, die van het Westbahnhof tot aan het Museumkwartier reikt, is gebruiksvriendelijker gemaakt voor voetgangers door de straat deels af te sluiten voor doorgaand autoverkeer. De 1.8 km lange straat is opgeknipt in drie zondes. Het middelste deel, een nieuwe voetgangerszone, vormt het nieuwe hart van de straat. De twee buitenste zones zijn naar het shared space principe ingericht. De verblijfsruimte wordt ingedeeld als verblijfsruimte en wordt niet geïnterpreteerd als verkeersruimte. Het Nederlandse Bureau B+B Stedebouw en Landschapsarchitectuur en het Weense architectenbureau Orso-Pitro wonnen in 2012 de internatione prijsvraag voor de herinrichting van de straat. Nadat op 7 maart 2014 de bevolking zich via een referendum positief uitsprak voor de vernieuwing, is op 1 mei met de bouw begonnen en in een vlot tempo meer dan de helft van de straat voor het publiek toegankelijk gemaakt.

 

Ontwerp

Het ontwerp is op het eerste gezicht eenvoudig en stelt zich als doel de straat in te richten voor voetgangers en fietsers, waarbij tevens het busverkeer en bevoorrading van winkels op prettige wijze wordt ingepast. Het is een elegante, tijdeloze en voetgangersvriendelijke shoppingboulevard tussen de historische façades van Wenen geworden. De sstraat wordt van gevel tot gevel op één niveau geplaveid met zeer terughoudende geleidingslijnen voor de verschillende gebruikers. Een asymmetrisch straatprofiel is toegepast om, daar waar meer breedte gewenst is, deze vanzelfsprekend te kunnen genereren.

 

Op toegewezen plekken zijn Citylounges ingericht met zogenoemde “Dialoogmeubels”. Het meubilair is zo ontworpen dat ze in verschillende configuraties bij elkaar gezet kunnen worden om zo luwe plekken in de straat te creëren voor ontmoeting en dialoog. Deze nieuwe aantrekkelijke verblijfsruimtes nodigen joung en oud uit om te observeren, te struinen en te verblijven, het gehele jaar door.

 

De materialisatie van de verharding van het voetgangersgebied, de Cityloungezones en de meubels zijn gemaakt van het lokaal Oostenrijks graniet dat al eeuwen lang gebruikt wordt in deze stad.

 

Daarnaast voegen kleurrijke nieuwe bomen in boombakken een extra laag toe aan de aanwezige hoog opgekroonde bomen en zorgen hierdoor voor een intiem karakter. De bestaande verlichting is niet vernieuwd zoals gebruikelijk, maar de huidige armaturen zijn gerenoveerd en in een nieuwe kleur geverfd, zodat zij zich voegen in het ontwerp.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel

27 okt om 09:55 uur

Hoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »