Geleidehonden en baas kwetsbaar door Shared Space

dinsdag 20 oktober 2015
timer 3 min
Verkeersruimtes inrichten als shared space is gevaarlijk voor geleidehonden en hun baas. KNGF Geleidehonden maakt zich grote zorgen over het steeds populairder wordende concept waarbij de traditionele indeling van de openbare ruimte in rijbanen, fietspaden en trottoirs ontbreekt. Dat zegt directeur van het KNGF in een interview op hun website.

Verkeersruimtes inrichten als shared space is gevaarlijk voor geleidehonden en hun baas. KNGF Geleidehonden maakt zich grote zorgen over het steeds populairder wordende concept waarbij de traditionele indeling van de openbare ruimte in rijbanen, fietspaden en trottoirs ontbreekt. Verder zijn stoplichten en zebrapaden weggelaten. Het weghalen van deze vaste structuren maakt het gebied ontoegankelijk voor blinde en zeer slechtziende verkeersdeelnemers.

 

Het samen creëren van een veilige verkeerssituatie gebeurt voornamelijk op basis van sociale interactie tussen verkeersdeelnemers. Oogcontact is daarbij belangrijk; een opgave die voor iemand met een visuele beperking onmogelijk is. Door steeds meer openbare ruimte om te vormen tot ‘gedeelte ruimte’, zonder aparte voet-, fiets-, en rijbanen missen blinde en zeer slechtziende verkeersdeelnemers de oriëntatie- en herkenningspunten die ze nodig hebben om vast te stellen waar ze zijn.  Daarnaast zijn ze overgeleverd aan de welwillendheid van andere verkeersdeelnemers om hen de ruimte te geven voor een veilige oversteek, zoals bij Amsterdam CS, in Den Haag (Spui, Grote Markstraat) en in Arnhem (Steenstraat).

 

Structuren en oriëtatiepunten

Een traditionele verkeersomgeving levert al geregeld gevaarlijke situaties op voor mensen met een geleidehond. Andere verkeersdeelnemers negeren bijvoorbeeld de uitgestoken witte stok waarmee blinden aangeven dat ze gaan oversteken. Door het weghalen van vaste structuren zijn mensen met een visuele beperking nog kwetsbaarder. Blindengeleidehonden zijn getraind om oriëntatiepunten aan te geven, zoals een zijstraat of een zebrapad, en om te stoppen bij stoepranden, waarmee ze waarschuwen voor op- en afstappen.

Geleidenhondenbaas Sytske Oosthoek: ‘Ontbreken de herkennings- en oriëntatiepunten, dan ben ik meer op mijzelf aangewezen. Zodra ik verplicht ben om mijn andere zintuigen of mijn restvisus extra in te zetten, kost het reizen mij veel meer energie. Mijn geleidehond leidt mij veilig van oriëntatiepunt naar oriëntatiepunt en krijgt daarbij commando’s van mij, omdat ik de route weet. De hond kan geen snelheid van naderend verkeer inschatten. Veel mensen weten dit niet. De hond kan dus niet aangeven wanneer ik veilig kan oversteken. Dit moet ik zelf op mijn gehoor bepalen.
 

Straatmeubilair en noppentegels

Ellen Greve wil de ontwikkeling shared space niet tegengaan, maar wel aandacht vragen voor de kwetsbare doelgroep voor wie het reizen van A naar B met deze nieuwe indeling een stuk moeilijker wordt. Als autoriteit op het gebied van mobiliteit voor blinden en zeer slechtzienden wordt KNGF Geleidehonden regelmatig betrokken bij het planproces van projectontwikkelaars die zich met de openbare ruimte bezighouden. Greve: ‘We proberen de initiators goed te laten nadenken over het toevoegen van elementen die een shared space ook toegankelijk maken voor geleidehondenbazen.’ Voorbeelden zijn oriëntatiepunten als straatmeubilair en voelbare elementen, zoals noppentegels. Daarnaast willen we het publiek met klem oproepen om extra rekening te houden met blindengeleidenbazen die in een shared space gebied niet adequaat kunnen reageren. Geef elkaar de ruimte en heb alsjeblieft een beetje geduld.’

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid

29 okt om 13:37 uur

Bij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel

27 okt om 09:55 uur

Hoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »