Gezicht van Amsterdam wordt helemaal anders
Het project pakt de hele centrumkant van Amsterdam Centraal aan en zorgt hier voor meer water, minder auto’s en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Belangrijke onderdelen zijn een grote fietsenstalling onder water en het autoluw maken van de Prins Hendrikkade tussen Damrak en Martelaarsgracht. Ook de Prins Hendrikkade tussen Martelaarsgracht en Droogbak worden meegenomen.
Hoog verkeer
De uitvoering start in januari 2018 met het 70 centimeter verdiepen van de Westertoegang; de weg onder het spoor aan de westkant van het station. Hierna kan ook hoog verkeer de weg gebruiken. Dat is nodig omdat in de toekomst doorgaand autoverkeer niet meer aan de centrumzijde, maar aan de IJ-zijde het station passeert. Op deze manier blijft de binnenstad bereikbaar voor bijvoorbeeld leveranciers.
Het is belangrijk dat verkeer in deze nieuwe situatie, maar ook al tijdens de werkzaamheden aan de Westertoegang, goed door kan rijden aan de oostzijde van het station. Daarom wordt dit jaar de Kamperbrug alvast ingericht voor busverkeer in twee richtingen. Voor een vliegende start in januari worden dit najaar rond de Westertoegang enkele leidingen verlegd.
Hinder voorkomen
Kwaliteitseisen speelden in de aanbesteding een belangrijke rol, vooral het in stand houden van de bereikbaarheid en het beperken van hinder voor de omgeving en gebruikers van het gebied. Bögl kreeg de opdracht door het aanbieden van de laagste prijs en het beste plan.
Met dit plan wordt hinder zoveel mogelijk voorkomen door het volgen van het ritme van de stad; per dag, per seizoen en per jaar. Zo wordt in de zomer aan de tram gewerkt en in de winter aan de gebieden met grote loopstromen. Daarnaast is zoveel mogelijk om 35 evenementen heen gepland en wordt in de dagelijkse werktijden rekening gehouden met de omgeving.
Meer informatie: www.amsterdam.nl/deentree

Gemeente Amsterdam ©
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
