Openbare ruimte opnieuw inrichten door populariteit fiets
Het vele gebruik van de fiets is op zich een ontwikkeling die valt toe te juichen. Maar de meeste ruimte in de binnensteden van Nederland wordt nu toebedeeld aan auto's en openbaar vervoer. De ANWB concludeerde dat na een studie naar een betere verdeling van de ruimte. In het onderzoek is niet alleen gekeken naar fietsers, maar naar alle gebruikers van de openbare ruimte.
Slimmere inrichting
Conclusie: de inrichting van straten moet slimmer. Aan de hand van drie pilot-gemeenten (Utrecht, Rotterdam en Helmond) werden de bevindingen getest en het resultaat is een nieuwe ontwerpaanpak die gemeenten handvatten biedt om de binnenstad slimmer en veiliger in te richten.De ontwerpaanpak geeft aan hoe steden de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. De onderzoekers ontwikkelden een ontwerpmethodiek voor stedelijke verkeersnetwerken, afgestemd op ruimtelijke functies, die de stad optimaal laat functioneren.
Op zoek naar pilotgemeenten
De nu beschikbare ontwerpaanpak zal door de ANWB in samenwerking met een aantal (nieuwe) pilotsteden nader worden getoetst en vormgegeven in concrete uitvoering van 'showcases'. De ANWB wil daarom graag in contact komen met steden die willen meewerken aan het verder ontwikkelen, concreet toepassen en evalueren van de aanpak.
Lees ook het uitgebreide artikel over het onderzoek van de ANWB op de website van Verkeer in Beeld.

De fiets wint aan populariteit constateert de ANWB Foto: lornet / Shutterstock.com
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
