Openbare ruimte opnieuw inrichten door populariteit fiets

woensdag 6 januari 2016
timer 2 min
Het is druk op straat, voornamelijk door de populariteit van de fiets. Toenemende drukte en verschillende soorten voertuigen en de daarmee gepaard gaande snelheidsverschillen zorgen voor ergernis en onveiligheid op straat. Reden voor de ANWB om het ontwerp van de openbare ruimte onder de loep te nemen. Krijgt iedereen wel de ruimte die hij verdient?

Het vele gebruik van de fiets is op zich een ontwikkeling die valt toe te juichen. Maar de meeste ruimte in de binnensteden van Nederland wordt nu toebedeeld aan auto's en openbaar vervoer. De ANWB concludeerde dat na een studie naar een betere verdeling van de ruimte. In het onderzoek is niet alleen gekeken naar fietsers, maar naar alle gebruikers van de openbare ruimte. 
 

Slimmere inrichting

Conclusie: de inrichting van straten moet slimmer. Aan de hand van drie pilot-gemeenten (Utrecht, Rotterdam en Helmond) werden de bevindingen getest en het resultaat is een nieuwe ontwerpaanpak die gemeenten handvatten biedt om de binnenstad slimmer en veiliger in te richten.De ontwerpaanpak geeft aan hoe steden de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. De onderzoekers ontwikkelden een ontwerpmethodiek voor stedelijke verkeersnetwerken, afgestemd op ruimtelijke functies, die de stad optimaal laat functioneren.
 

Op zoek naar pilotgemeenten

De nu beschikbare ontwerpaanpak zal door de ANWB in samenwerking met een aantal (nieuwe) pilotsteden nader worden getoetst en vormgegeven in concrete uitvoering van 'showcases'. De ANWB wil daarom graag in contact komen met steden die willen meewerken aan het verder ontwikkelen, concreet toepassen en evalueren van de aanpak.


Lees ook het uitgebreide artikel over het onderzoek van de ANWB op de website van Verkeer in Beeld.

Meer artikelen met dit thema

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

De ideale samenruimte vraagt om een andere kijk

3 feb om 10:42 uur

Het leven speelt zich grotendeels buitenshuis af, overal waar mensen samenkomen. Deze samenruimtes zijn goed…

Lees verder »
eee
descriptionArtikel

Groene oase maakt van Raalte weer een stralend dorpshart

21 jan om 16:03 uur
Het centrum van Raalte heeft een metamorfose ondergaan. Het is getransformeerd van een versteende omgeving naar…
Lees verder »
rrrr
descriptionArtikel

Verduurzamen van de buitenruimte met groen, blauw én grijs

18 jan om 12:07 uur
Bij het ontwerpen, realiseren en in stand houden van de openbare ruimte is veel aandacht voor verduurzaming. Dit…
Lees verder »

De Gedenktuin; een plek waar kinderen kunnen spelen, ontdekken en herdenken

9 jan om 11:43 uur

Ons hart gaat sneller kloppen als we mogen samenwerken, als er aandacht is voor vorm, materiaal, kleur en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Inwoners Hoogkerk verbeteren leefbaarheid met eigen burgerbegroting

2 jan om 09:17 uur

Hoe zou het zijn als je als inwoner van een dorp of stad geheel of gedeeltelijk kunt meebeslissen over waar het…

Lees verder »

West End Square in Dallas brengt boeiende balans tussen geschiedenis, innovatie en natuur

8 dec 2023

Het West End Historic District in Dallas (VS), ooit een buurt met oude pakhuizen en fabrieken, is nu een…

Lees verder »