Openbare ruimte rond Amstelstation Amsterdam op de schop

dinsdag 11 oktober 2016
timer 2 min
Nu de Amsterdamse gemeenteraad akkoord is gegaan met het definitieve ontwerp voor het gebied rond het Amstelstation in Amsterdam, kan begonnen worden met de herinrichting.
De huidige situatie bij het Amstelstation is onoverzichtelijk. De openbare ruimte wordt niet efficiënt gebruikt. Hierdoor ontstaan onveilige situaties. Het doel van de herinrichting is om het gebied rond het Amstelstation levendig en veilig te maken, waar het prettig verblijven is voor bewoners, passanten en reizigers. Dit alles zal gebeuren volgens de Puccinimethode, een manier voor het creëren van een herkenbaar straatbeeld door de hele stad.


Verbetering mobiliteit

Door autowegen samen te voegen, de tramlus naar de zijkant van het station te verplaatsen en ondergrondse parkeergarages te realiseren wordt ruimte gemaakt voor een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Zo komen er meer voetpaden en verbeterde fietsroutes. Samen met het toevoegen van fietsenstallingen wordt het gebruik van de fiets verder gestimuleerd. Ook het tram- en busstation worden vernieuwd. Door nieuwe overkappingen en korte looproutes tussen de stations ontstaat een aantrekkelijke overstap. Deze veranderingen leveren een nieuw en overzichtelijk stationsplein op.


Groen

Uitgangspunt van het ontwerp is dat het gebied groen blijft. Gekapte bomen worden gecompenseerd. Verder is in het ontwerp ruimte gemaakt voor een burtparkje en worden er vaste plantenbakken op het voorplein gezet.


Meubilair

Voor het meubilair rond het Amstelstation wordt uitgegaan van standaard Puccini meubilair. Zo zijn 3 meter lange dubbele canapé retro banken ingepland en op de kopse kant van het busstation komen twee lange enkele banken van 5 meter. Deze bestaan uit lange houten latten op een degelijk onderstel met luxe uitstraling. Op de verhoogde groebvakken worden secundaire zitmogelijkheden gecreëerd. In het hele gebied komen stalen afvalbakken.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »