Tilburg krijgt levendig nieuw stadsplein

donderdag 14 januari 2021
timer 2 min
Het Stadsforum wordt een levendig en nieuw aan te leggen stadsplein in Tilburg. Met verschillende stakeholders is inmiddels een definitief ontwerp bepaald. Binnen enkele jaren ontstaat in de ruimte tussen de Schouwburg, concertzaal met kunstcluster, Factorium, Heikese kerk, het Kantongerecht, het paleis-raadhuis en stadhuis een bruisend plein.

Op het nieuwe Stadsforum worden uiteindelijk verschillende evenementen georganiseerd zoals de wekelijkse markt, de kermis en Tilburg Zingt. Het verkeer krijgt ook een plek, maar het doorgaande verkeer op de Paleisring moet wel flink verminderen. Het nieuwe plein wordt in de toekomst een stuk groener en klimaatbestendiger.

In relatie tot de plannen voor het Stadsforum krijgt ook het Koningsplein een metamorfose. Het Koningsplein wordt Koningswei: met veel groen, een verbinding naar de Piushaven via de huidige Koopvaardijstraat en appartementen. 

Definitief ontwerp

Inmiddels is het Definitief Ontwerp van het Stadsforum klaar. Het ontwerp is tot stand gekomen in overleg met het Binnenstadsmanagement Tilburg (BMT), Stichting Tilburgse Markten, het kunstcluster (Theaters Tilburg, Fontys en het Factorium) en het planteam Stadsforum/Koningswei (met daarin omwonenden en ondernemers uit de directe omgeving). In februari beslist het college en in maart de gemeenteraad over het raadsvoorstel Definitief Ontwerp (DO) van het Stadsforum. In de maanden daarna wordt het ontwerp uitgewerkt en komen er kostenramingen. Als de raad in het 4e kwartaal van 2021 instemt met het budget voor de aanleg van de 1e fase (Willemsplein) start de aanleg in het voorjaar van 2022. De werkzaamheden duren circa tien maanden.

Enquête

 

De gemeente Tilburg hield in oktober 2020 een enquête. Waarvoor zou u het stadsforum graag bezoeken, was de vraag die centraal stond. Ruim 1200 mensen vulden de enquête in. De meeste mensen verwachten het nieuwe plein te bezoeken om te ontspannen in het groen (77,4 procent), voor grote evenementen (71,1 procent) of om elkaar te ontmoeten (68 procent).

Over het verkeer langs het Stadsforum waren de ondervraagden het niet helemaal eens. Sommigen pleitten voor een volledig autovrij gebied, maar de doorstroming in het centrum blijft ook belangrijk.

Bekijk hier het filmpje over het ontwerp

 

Meer artikelen met dit thema

Slimme én toegankelijke openbare ruimte

7 jun om 12:02 uurtimer4 min
Toen ik het thema van deze uitgave vernam, slimme openbare ruimte, buitelden er direct allerlei dromen, wensen,…
Lees verder »

Amsterdams Leidseplein heeft een nieuw jasje

27 mei om 17:25 uurtimer2 min
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is…
Lees verder »

Veilig en schadevrij parkeren van e-bikes

27 mei om 11:01 uurtimer2 min
Het aandeel elektrische fietsen groeit enorm in Nederland. De elektrische fiets wordt steeds vaker gebruikt als (…
Lees verder »

Klimaatadaptieve maatregelen hangen af van lokale condities en ambities

20 mei om 12:42 uurtimer2 min
Er worden steeds meer eisen gesteld aan klimaatadaptieve watermanagementoplossingen. Deze eisen zijn bijvoorbeeld…
Lees verder »

Methode brengt klimaatadaptief vermogen van een ontwerp in kaart

19 mei om 11:29 uurtimer3 min
We staan voor een enorme uitdaging: klimaatverandering. We krijgen steeds meer te maken met klimaatopgaven als…
Lees verder »

‘Je ziet ons vooral op plaatsen waar opdrachtgevers iets opvallends willen creëren’

17 mei om 14:55 uur
METTEN Stein+Design ontwikkelt hoogwaardige en duurzame betonstenen voor de openbare ruimte. Bij het Duitse…
Lees verder »

Een slimme stad, hoe doe je dat?

11 mei om 16:04 uurtimer2 min
Yvonne Kemmerling is voorzitter van de Future City Foundation, een organisatie die zich bezighoudt met…
Lees verder »

Ruinen zet met kwaliteitsimpuls centrum weer op de kaart

10 mei om 13:13 uur
Ruinen weer op de kaart met een bruisend en vitaal centrum. Met deze doelstelling is gemeente De Wolden, waar…
Lees verder »