Waterpasserend asfalt: het kan
De Heereweg in Camperduin is sinds de reconstructie in najaar 2016–voorjaar 2017 veilig voor fietsers en klaar voor de toekomst. De nieuwe uitstraling van de toegangsweg tot de kustplaats moest passen in het thema Sterk Stoer en Sober.
De hele inrichting is afgestemd op fietsers. Zij vormen het doorgaande verkeer, de auto komt hier letterlijk als gast. De entreeroute is ingericht als fietsstraat. Het autoverkeer wordt door de nieuwe inrichting van de rotonde direct richting de parkeerplaats geleid, onnodig autoverkeer op het plein wordt zo voorkomen. Het nieuwe ontwerp voor de openbare ruimte van de Heereweg en het keerplein is gemaakt door HB Advies. Dit ging in nauwe samenspraak met de gemeente Bergen als opdrachtgever en een klankbordgroep van bewoners.
De gemeente Bergen stelde een aantal eisen aan de technische inrichting op het gebied van onderhoud, milieu en duurzaamheid. Het gebied is regelmatig onderhevig aan sterke westenwind en daardoor zeer gevoelig voor stuifzand. De weg is gelegen tussen de overgang van duinen naar polder en kent een intensieve paddentrek in het voorjaar.
Vanwege het stuifzand en de paddentrek is in de technische uitwerking gekozen voor het kolkloos aanleggen van de toegangsweg. Het hemelwater wordt vertraagd afgevoerd naar de ondergrond middels drainvoegen. Bijzonder aan het ontwerp is dat voor het eerst drainvoegen zijn toegepast naast een asfaltstrook. De onderbaan van de fietsstrook is waterbufferend. De strekken van gebakken dikformaten – aan weerszijden van het asfalt - zijn gelegd in drainagebeton voor een goede opsluiting van het asfalt. In de strekken zijn zowel kopse voegen als langsvoegen van Drainvast verwerkt. De drainvoegen zorgen voor de afvoer van hemelwater naar de waterbufferende fundering, vervolgens infiltreert het water in de zandige ondergrond. Wateroverlast voor bewoners, fietsers en voertuigen wordt zo voorkomen. Het systeem heeft inmiddels zonder problemen diverse zware regenbuien verwerkt.
Het gehele project is gemaakt in een bouwteamverband en aangelegd door Gebr. Min bv uit Egmond aan den Hoef. Vergelijkbare projecten zijn inmiddels uitgevoerd in onder meer Duiven en Apeldoorn.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

