Armatuur op maat voor snelfietsroutes
In het voortraject zijn verschillende opties afgewogen om de huisstijl van de snelfietsroutes door te zetten in het armatuur; van een grafische uiting in de mast, tot en met het maatwerk laten fabriceren van een armatuur in de vorm van het logo. Op voorhand leek de laatste optie veel te complex en kostbaar, maar door een vernuftig, slim ontwerp door Atelier Licht en Kleur (LEK) uit Rotterdam werd een maatwerk oplossing toch een haalbare kaart.
Drie modules
De manier waarop de ledmodules zijn geïntegreerd in de kettingschakel- behuizing is uniek; de lichtbron bestaat uit drie modules, zodat:
- De volumes ieder kleiner zijn en makkelijker kunnen worden geïntegreerd
- De individueel richtbare modules kunnen samen een lichtbundel creëren die kan worden aangepast aan verschillende profiel-breedtes
- De piek-luminantie (en dus de verblinding) is geminimaliseerd.
Naast de functionele verlichting voor het fietspad is er aanvullende verlichting in de drie conussen aan weerzijden van het armatuur. Deze geven een heel subtiel schijnsel, zodat de fietser zicht kan oriënteren op de route die in de verte voor hem ligt. Op deze wijze geven de armaturen als ankerpunten langs de weg houvast aan de nachtelijke fietsers. De kleur van deze circel-verlichting varieert afhankelijk van je rijrichting, als aanvullende compas voor je richting.
Op wijze waarop de voordelen van de kleine ledlichtbron zijn benut in dit geïntegreerde project is erg innovatief, en zeker voor de relatief behouden markt van openbare verlichtingsarmaturen. Dit gegeven, in combinatie met de samenwerking tussen acht gemeenten om tot een eenduidige aanpak te komen maken het proces en het resultaat extra bijzonder.
Minimaal energieverbruik
Doordat de route grotendeels in het buitengebied loopt kan het lichtniveau in de nachtelijke uren (23:00-6:00) worden gedimd met 70 procent, Op dat moment neemt de zijwaartse oriëntatieverlichting aan de zijkant van het armatuur het in de beleving over van de verlichting gericht naar het asfalt. Zo wordt het energiegebruik tot het minimum gereduceerd, met behoud van een prettige begeleiding langs de route.

Het ontwerp van de armaturen is geïnspireerd op het logo van het Rijnwaalpad. Foto: Lightronics
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Duurzaamheid als bestaansrecht
27 jun om 10:59 uurAls familieorganisatie is Schréder continu bezig met het overdragen naar de nieuwe generatie. Micha de Jong…
Toegankelijkheid door licht
20 jun om 10:29 uurVoor mensen met een visuele beperking vormt de openbare ruimte een dagelijkse uitdaging. Slechtzienden, die nog…
Prominente rol verlichting bij herinrichting Vlaszak en Nieuwe Mark Breda
13 jun om 09:11 uurHet historische groene karakter van de Vlaszak aan de oostkant, en het blauwe karakter van de Nieuwe Mark aan…
Lichtvervuiling: span het paard niet achter de wagen
12 jun om 10:17 uurIn elke editie van Straatbeeld schrijft een expert een column over het desbetreffende thema van het magazine.…
De favoriete plek van: Nico Roelofs
4 jun om 11:25 uurNico Roelofs, ontwerper en adviseur openbare verlichting bij de gemeente Arnhem, heeft een bijzondere band met…
Licht in lagen: over de noodzaak van een stadslichtmeester
2 jun om 08:00 uurTerwijl steden vergroenen en verduurzamen, blijft één aspect onderbelicht: de kwaliteit van licht in de…
Excentrieke lichtmasten met gemeentewapen in Winterswijk
27 mei om 08:00 uurDe Groenloseweg in Winterswijk is opnieuw ingericht en heeft naast fietspaden, nieuwe bomen en plantenvakken…
Nieuw: Lightronics LED2WELL platform
26 mei om 12:05 uurGemeenten en provincies staan voor complexe keuzes op het gebied van de kwaliteit van de leefomgeving en…