Met een verwachte bevolking van 1 miljoen inwoners in 2030 groeit Amsterdam gestaag. Deze groei brengt een toenemende vraag naar mobiliteit en betere bereikbaarheid met zich mee, wat resulteert in de behoefte aan extra ruimte. Volgens een recent rapport* van de gemeente Amsterdam kan het stapsgewijs toevoegen van meer deelauto's de groei van autodelen faciliteren en tegelijkertijd de druk op de stad verminderen.
Amsterdam plant 11.500 extra deelauto's om stadsruimte te ontlasten
Het rapport legt de nadruk op de autovervangingsratio (AVR) als een belangrijke factor. In gebieden met een AVR groter dan 1 kan ruimte worden bespaard, aangezien een enkele deelauto één of meer privéauto's kan vervangen. Buiksloterham en de Westelijke Grachtengordel, die dicht bij het centrum liggen, hebben een hoge AVR (tussen 5 en 10). Buiten de ring, zoals Zuidoost of Nieuw-West, ligt de AVR lager. Het rapport laat zien dat het potentieel voor deelauto's in de stad nog grotendeels onbenut is, met ruimte voor maar liefst 11.500 extra deelauto's bovenop het bestaande aanbod.
Het vergroten van het gebruik van autodelen
Autodelen, als alternatief voor privéauto's, zal een remmend effect hebben op de groei van het aantal rijdende en geparkeerde auto's in Amsterdam, waardoor de bereikbaarheid van de stad verbetert. In 2021 heeft de gemeente Amsterdam samen met deelauto-aanbieders het Convenant Autodelen ondertekend, waarin diverse intentieafspraken zijn gemaakt om het gebruik van autodelen te vergroten. Een van deze afspraken is het verbeteren van het aanbod in omliggende gemeenten in de regio.
SHARE NOW draagt bij aan stimulering van autodelen
SHARE NOW, de Europese marktleider op het gebied van free-floating autodelen, heeft in mei een nieuwe zone in Diemen geïntroduceerd. Sinds de lancering is er een toenemend gebruik van de deelauto's van en naar Diemen, met al 875 uitgevoerde ritten. Vooral onder jonge bewoners in deze regio is autodelen populair. Met de introductie van deze nieuwe zone wil SHARE NOW het gebruik van autodelen binnen en rondom de stad verder stimuleren.
*Rapport ruimte voor en door deelauto’s uitgevoerd door gemeente Amsterdam, 29 juni 2023.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
