Als er iets fijn is als je je door de openbare ruimte beweegt, is dat het moeiteloos gaat. Dat je kunt genieten van wat er om je heen gebeurt, van wat er te zien is en wie je ontmoet. Dat fijne gevoel komt door goed beheer. En zoals bij zovele dingen in het leven, ontdek je pas hoe groot de waarde daarvan is als je het niet meer ervaart.
Beheer zorgt voor comfort voor iedereen
Tekst: Denise A.M. Janmaat, directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid
Een rolstoeler of iemand die met een rollator of krukken loopt, wordt zich dat elke dag bewust. Een ouder met een kinderwagen merkt het trouwens ook. Zodra er oneffenheden in het trottoir zijn, blijft alles wat rolt erachter steken en als het echt tegen zit, word je uit evenwicht gebracht en val je. Daarna ben je als gebruiker extra alert en hebt meer aandacht voor het trottoir dan voor al het leuks en moois dat er om je heen gebeurt.
Daarmee is precies beschreven waarom beheer zo belangrijk is en een intensieve samenwerking met andere afdelingen binnen de gemeente zo essentieel is. Als die goed is, is dat in de openbare ruimte te zien. Dan is het fijn om je daarin te bevinden en bewegen. Het leidt tot comfort en ontspanning.
Verschillen
Door ons werk komen we op veel plaatsen in het land en ontdekken daardoor ook de grote verschillen in het beheer van de openbare ruimte. Die ontstaan soms door andere accenten die gelegd worden. Soms ook door keuzes die gemaakt worden en prioriteiten te stellen. En soms ook gewoon doordat er minder budget wordt toegekend aan beheer.
Zo komen we in gemeenten waar de bestrating verzakt is, de markering vervaagd en de verlichting matig. Net als we in gemeenten komen waar er goed gedoseerd is, in geleide- en gidslijnen. Waar op- en afritten en hellingbanen goed gemarkeerd zijn, ze voldoen aan de richtlijnen en daardoor als vanzelfsprekend te gebruiken zijn bijvoorbeeld.
Elders valt op dat er nauwelijks een gehandicaptenparkeerplaats te vinden is, terwijl er in een andere gemeente relatief vaak een beschikbaar is. Ze zijn nog te vaak niet van de juiste afmeting, hoewel er steeds vaker zichtbaar is dat er aandacht voor is.
Beheerder betrekken bij proces
In een project dat we binnen een gemeente mochten ondersteunen, werd rondom een nieuw zorgcentrum de openbare ruimte in de laatste fase ingericht. Toen bleek dat er een aanzienlijke uitdaging lag om rolstoelers en rollatorgebruikers veilig over te laten steken naar het gebouw en er ook een flink aantal mensen met visuele en oriëntatie beperkingen hun weg moesten vinden, werd er opnieuw kritisch naar de inrichting gekeken. Door de beheerders actief te betrekken bij het proces zijn er goede oplossingen gevonden.
Een verrassend andere keuze in verlichting leidde tot een aanzienlijke besparing in kosten en beter zicht voor de gebruikers met een visuele beperking. Hierdoor kon het trottoir anders ingericht worden en werd de oversteek beter vindbaar en veiliger. Een win-win situatie.
In een andere gemeente werd na toetsing van de toegankelijkheid van de bushaltes en de routes er naartoe, besloten dat de bestrating van de looproutes die op de haltes aansluiten een upgrade kregen en er geleidelijnen werden aangelegd. Verder werd afgesproken dat er intensievere controles zullen worden uitgevoerd om de toegankelijkheid en daarmee ook de veiligheid op niveau te houden.
Afstemming gebruiker en beheer
Een laatste voorbeeld uit de praktijk is een gemeente waar er een actief platform gehandicapten is dat speciale werkafspraken met de afdeling beheer heeft gemaakt om obstakels en knelpunten te signaleren die de toegankelijkheid belemmeren of die risicovolle situaties opleveren. Omgekeerd informeert de afdeling beheer bij hen wat bijvoorbeeld de handigste omleidingsroute is bij werkzaamheden en hoe die het beste kan worden aangegeven, zodat zij ook die omleidingsroute toegankelijk kunnen laten zijn.
Goed beheer is als een gastheer die het de gebruiker naar de zin maakt. Zo voelt het zeker voor mensen met een beperking. Als zij minder alert hoeven te zijn omdat de openbare ruimte goed beheerd wordt, brengt dat rust, comfort en energie die voor andere dingen kan worden gebruikt. En met zo’n eindresultaat is het voor alle partijen een kleine moeite om de samenwerking zo vorm te geven dat dat gaat lukken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Een drukte van jewelste onder de grond
26 apr om 14:31 uurHoe goed heeft jouw gemeente alle kabels in beeld?
We zien het niet altijd, maar ze zijn er wel. Kabels…
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge
21 mrt om 09:58 uurDe Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…
Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm
23 feb om 13:40 uurHoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?
Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen
15 feb om 13:08 uurOm een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…
Hendrik-Ido-Ambacht gebruikt virtueel advies voor aanplant bomen
30 jan om 09:58 uurOm te kijken waar de aanplant van een boom de grootste meerwaarde heeft, gaat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht…
Een vernieuwd Straatbeeld in 2024: wat kun je verwachten en bijdragen?
25 jan om 14:54 uurEr zit muziek in het circulaire materialendepot van Haarlemmermeer
8 jan om 13:51 uurEen succes, zo betitelt de gemeente Haarlemmermeer het circulaire materialendepot, dat ze in 2023 in gebruik…