Tijdrovende schadeafhandeling doet Hilversum niet meer zelf
Bomen, lichtmasten, kunstwerken. Objecten die langs de kant van de weg staan en hierdoor kwetsbaar zijn voor aanrijdingen. Deze objecten hebben echter veel waarde. De schade aan deze objecten wordt echter niet altijd verhaald, omdat dit een tijdrovend en kennisintensief traject is. Dat erkent ook Rob Scheper van de gemeente Hilversum. Tot voor kort regelde de gemeente de schadeafhandeling zelf. “Schades die binnenkwamen werden opgenomen door de toezichthouder Openbare Ruimte en vervolgens direct aan de aannemer doorgestuurd om zo spoedig mogelijk te herstellen.De toezichthouder van de gemeente deed zelf navraag bij de politie, onderzoek en aangifte per schadegeval.Als volgende stap werd een brief geschreven naar het waarborgfonds (indien dader niet bekend is) of naar de betrokken bestuurder met de desbetreffende herstelkosten. Een tijdrovende klus waarmee niet altijd de schade werd verhaald.”
Reden voor de gemeente om NODR in te schakelen. Het bureau neemt de schadeafhandeling over. Daarbij is in eerste instantie gestart met alleen schades aan lichtmasten, maar gemeente en NODR zijn voortdurend met elkaar in overleg om de dienstverlening verder uit te breiden, bijvoorbeeld naar (verkeers)bebording en civiele kunstwerken.
Achterstand weggewerkt
“Er was een achterstand ontstaan is schadeafhandeling”, verklaart Scheper de keuze voor NODR. “Daarnaast willen wij onze beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk besteden. Denk daarbij aan het meer buiten zijn om toezicht te houden op onze (uitbestede) werkzaamheden en minder tijd besteden aan administratieve lasten. Daarom waren wij op zoek naar een manier om de schades op een makkelijkere manier te kunnen verwerken.NODR heeft ons hierbij goed geholpen en een groot aantal schades binnen drie maanden verwerkt Hierdoor was de achterstand snel weggewerkt en kregen wij een goed inzicht in wat de NODR voor ons kon betekenen.”
Als de toezichthouder nu schade opmerkt, geeft hij de gegevens via een app of via de site door aan NODR. Nadat de aannemer de schades heeft hersteld, worden de kosten per mail naar het NODR gestuurd en vindt de administratieve afhandeling van onderzoek, aangifte en aansprakelijkheidstelling nu bij de NODR plaats en niet meer door de gemeente.

Schade aan een lichtmast komt vaak voor, waardoor de kosten flink kunnen oplopen.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Heeft jouw gemeente een hart? Speel dan mee met REstart!
14 nov om 15:25 uurVeel goede speeltoestellen worden weggegooid. Kleine gemeenten hebben vaak een financiële uitdaging en kunnen…
Slim en duurzaam schoffelen met stille kracht
14 nov om 08:53 uurDe openbare ruimte vraagt om slimme, duurzame en veelzijdige oplossingen. Met het Makita UX01G combisysteem,…
‘Meer aandacht voor optelsom bekende maatregelen kan sociale veiligheid verbeteren’
12 nov om 09:05 uurMet de actie ‘Wij eisen de nacht op’ vragen vrouwen aandacht voor de onveiligheid die ze ervaren. Michiel Meurs…
Hoe gemeente Hoorn data inzet voor een beweegvriendelijke leefomgeving
10 nov om 08:42 uurEen aantrekkelijke leefomgeving waarin bewegen vanzelfsprekend wordt; dat is de ambitie van gemeente Hoorn.…
NPDW introduceert Inspiratiegids Duurzame Bestrating
7 nov om 08:35 uurSteden en dorpen willen de openbare ruimte groener, duurzamer en circulair inrichten. Om ontwerpers, gemeenten…
Van speeltoestel naar speelplek: hoe de openbare ruimte meer betekenis kan krijgen
4 nov om 11:49 uurDe inrichting van de openbare ruimte moet en kan echt beter, meent stedenbouwkundige Arie Stobbe van Speelplan…
Geslaagde proef met warme asfaltrecyclingtrein in Almere
31 okt om 08:58 uurHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
